Ресурсбук България. Данни за избран сайт

 

Популизмът у нас - начин на употреба

Думата "демагог" е с елинска етимология и означавала в античността "водач на народа" Днес понятието "демагог" е евоюлирало и е станало сродно по значение с "популист", дума с латински корен. И в двете думи се засяга "народа" (или "населението").

Тази политическа практика, която обозначават и двете думи не е от вчера в политическия живот. В Платоновата държава демагозите все пак биха посвършвали по някаква работа, за да спазят някои от обещанията си. Днес у нас

популизмът се изразява най-вече в предизборни обещания ден до пладне,

след което биват цинично забравяни или конформистки заобикаляни, предвид конюнктурата, когато обществото се "нуждае от спешни държавнически решения и дрън-дрън, та пляс".

Дълбоко в същината си популизмът е ляв, но се ползва и от крайнодесните. Това, което захранва и винаги ще захранва популизма, е митът за всеобщото щастие. Дори основните религиозни доктрини и култове, насочени към "отвъдното" небитие, днес са принудени да колаборират с тази всеобща идея

Защо обаче популизмът има почва у нас? Дали е само заради големия процент лесно лумпенизираща се маса, или се корени в други причини, които т.нар. социолози предпочитат да не анализират в дълбочина Обичайно у нас лесният мисловен процес започва с връзването на каруцата пред коня. Защото да извършиш лумпенска постъпка не е достатъчно да си елементарен глупак.

Често дори интелигентни хора се лъжат от популистките постановки и подкрепят подобни реторики и политики. Защото нямало друг начин!

Най-лесното обяснение е с практиките на тоталитаризма, които атавистично са загнездени в нас. Другото възможно обяснение е хлъзгавото обяснение на "народопсихологията". На пръв поглед и двете имат някакво основание. Във всеки случай и двете "обяснения" не са никакви обяснения, а само се ползват от ловки манипулатори, когато им се удаде възможност.

Но същинската причина за неблагополучието на родната демокрация е не някакви мистична родова същност. Истинската причина, струва ми се, е перманентната криза на представителство в т.нар. преход. Реално българите не "се чувстват" представени в парламента, където трябва да се генерират идеите за просперитет на обществото, а другите две власти пък отдавна действат на принципа "аз на тебе, ти на мене" Но едно са "чувствата", съвсем друго е да осъзнаваш политическия си интерес! "Четвъртата власт" пък е зависима и действа на принципа: "Дръж го в мъгла - та да му е ясно", а честната журналистика(политика) не може да стигне до трибуна.

Но нека се върнем на представителството, тъй като там е заровено кучето и винаги въпросът е държан в неяснотата на абстрактното. Какво обикновено се представя на общественото внимание? Ами нещо такова: "Нека там някакви доморасли теоретици си чешат езиците. Важна е практиката, тоест строежът на магистрали, тротоари и църковни сгради (което прави ГЕРБ). И ще продължава да го прави, докато някой не покаже цялата гнилоч в основите..."

Гуруто на левичарите, Карл Маркс, беше казал, че е важно светът да бъде променен, а не обясняван. Само че как ще го промениш, без да го обясниш? Промяна без мисъл води до установяване на още по-лошо статукво. Днес ние сме изправени пред

параваните, които сегашното статукво е издигнало пред реалността.

Надникването в механиката на властта е рационален познавателен процес, а не езотерика. Съвременното образование даде възможност на голям брой хора да разсъждават върху една строго охранявана със сакрални табута проблематика - като дълбоките клавиатури на властта.

Въпросът "кой управлява в момента" винаги е бил труден за отговор. Това, което наричаме "задкулисие", "олигархия" и пр., няма причина да се показва публично - но къде са интелектуалците да дръпнат булото? Всеки дръзнал да го прави - бива или осмиван като "конспиратор", или остракиран чрез компрометиране на всяко ниво.

В тая перфидна технология на изключването комунистите са най-силни. Както и в симулацията на "загриженост" за "народа" и пр. Роенето на псевдодемократически политически субекти е пак следствие на тази лицемерна "лява политика". Техният Ленин го формулира най-ясно: "От всички въпроси най-важен за нас е въпросът за властта".

Разбира се, ние трябва да се отървем от още едно клише - да схващаме властта като някаква мистична пирамида. Фуко твърди, че властта е по-скоро дифузия, тя прониква всички човешки отношения и като че ли съществува сама за себе си. Можем да отчленим много видове "власт". Тук обаче има едно преобръщане в масовото не/съзнание: "тайната на властта" е "тайна власт" Оттук тръгват изгодните за манипулаторите и политическите измамници конспиративни теории, но оттук трябва да тръгне и честния рационализъм. Но да се върнем на родна почва.

От "купуването на гласове", през корпоративния вот, до манипулациите в подготовката на изборите, се състои дълбоката българска трагикомедия, която се разиграва повече от 30 години.

Това превръща изборите в пародия, та дори формално да са спазени някакви правила. Но след като изборите са пародия, то точно такава са и "демократично избраните" институции, които се израждат за работят сами за себе си, а не в полза на обществото.

Но защо не можем да скъсаме този порочен обръч? Защо моралната, образована и професионално-компетентна личност, не може да пробие сред тая настървена паплач от гьонсурати и тарикати? Кое ни липсва? Вече сме изпълнение с неверие, спрямо възможността в управление да попаднат свестни и загрижени за възхода на обществото хора.

Една от дълбоките причини е, че ние разглеждаме държавата и политическите партии като нещо "естествено", като израсли от само себе си и не подлежащи рефлексия феномени. В това всъщност се корени

нагласата за подчинение на всяка тиранична власт.

Ами първо почваме от малките компромиси от рода на: "Абе, ГЕРБ не е съвсем партия, ама прилича на такава, ще й дадем възможност да стане", "ГЕРБ не е дясна, ама ще й помогнем да влезе в ЕНП, щото ще управляваме чрез нея" (това съм го чувал от лидери на десните през 2010), "Абе ГЕРБ май са лобистка групировка, ама и вършат много работа, щото ни пазят от комунистите, пък на този етап, няма друго"; "ГЕРБ крадат като изоглавени, ама все пак ги подкрепят 20 процента от народонаселението".

Какво е това - ами това е най-важното в едно общество - легитимацията. Затова сегашната "гербаджийска" власт строи църкви - това помага на легитимацията, затова надува спуканата гайда на СДС, защото изсмуква легитимация от галванизирания труп на старата десница У нас на малокултурно ниво (тоест винаги има около 10 процента лумпени) действа синдромът "Индже", хайдукът и разбойникът, който изведнъж става благороден благодетел и "закрилник народен".

Така че начело на държавата да стои бандит вече е съвсем "естествено" - стига общественото мнение да го схваща като "човек от народа"

Следователно всичко е "съвсем естествено", като израсло от природата. Щото какво да се прави, "демокрацията не е съвършена, но няма по-съвършено засега" - това ни го повтарят папагалски и дълбокомислено клакьорите на мафията, заграбила в момента властта. И така са си плюли в устата, та чудно как не са се отровили Другата легитимация е "историята" - това че повечето ни водещи историци се оказаха агенти на ДС не е изненадващо, защото както казва един сърбоезичен писател: "Историята е най-масовата дрога на Балканите".

И какво следва - това, което се и доказа. Че е "естествено" точно тия да ни управляват. Защото такъв е животът. Такъв е бил и такъв ще бъде. Ето това ни набиват в главите множеството медийни и социологически шамани. Правят го без особени усилия, с няколко елементарни послания. И без угризения, че ще минат за цинични и корумпирани. И тая гнусотия все ще ни я притоплят на всички възможни нива и всички възможни избори, пред които сме изправени.

Само че тука е и спасението. Стават по-малко предпазливи като всеки самозабравил се и опиянил се от властта лакей или портиер, внезапно издигнал се над "масата". Достоевски нарича това състояние "административен възторг". В карикатурен вид днес това е раздаването на обществени средства като бащиния "За да мълчат." Но ето че дойде края на мълчанието.

Залогът е огромен. Нека не им оставяме бъдещето си.



Иван Сухиванов е поет, писател и литературен критик. Преподавал е в БСУ. Доктор по руска литература. Редактор е на литературното списание "Море".

Други подобни ресурси
Фирми:   Администрация
Лица:     Филолог, Литература
Стоки:    Информация, култура


 
  Снимки от сайта или реклама на "Общество и политика"
 
 
  Линкове към Популизмът у нас - начин на употреба
 
W89599 Популизмът у нас - начин на употреба Източник Иван Сухиванов
  Манипулации с линковете
 
  Линк към сайта  <<<Натисни тук >>>
 
  Фирма  >>>>>
  Обект  >>>>>
  Лице за контакти:  
  Телефон  
  E-Mail  
 
  Адресни данни
 
  Област:
  Населено място:
  Адрес:
  Пощ.код/кутия: /
 
  Идентификация
 
  Раздел: Общество и политика  >>>
  Категория: Български проблеми  >>>
  Група: Политическа система
 



 
 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 
  Задай въпрос, добави коментар >>> Отвори формата за текст    
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  430       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   08/03/21

Google