Ресурсбук България. Данни за избран сайт

 

Електрически автомобили

Електрическата кола (електромобил) е автомобил, използващ двигател задвижван изцяло с електричество. За разлика от хибридите, електрическите коли не притежават двигатели с вътрешно горене.

Най-широко разпространение електрическите коли имат в САЩ, следвани от Япония и Западна Европа. На автомобилния пазар в Китай все още не са много популярни.

История

Електромобилите се появяват преди двигателите с вътрешно горене. Първите прототипи на електрически коли са били създадени още през 1835 г. Електрическите автомобили са популярни в края на 19 век и началото на 20 век, докато напредъкът в технологиите на двигателите с вътрешно горене и масовото производство на евтини бензинови автомобили довеждат до спад в използването на електрически транспортни средства.

Енергийните кризи от 1970 и 1980 г. провокират краткотраен интерес към електрическите автомобили, макар че тези коли не достигат етап на масово производство, както е в случая през 21 век. От 2008 г. насам се наблюдава ренесанс на електрическите коли, благодарение на напредъка в технологиите за производство на акумулатори и контролери, притесненията относно повишаването на цените на петрола, както и необходимостта да се намалят емисиите на парникови газове.

Бъдещето на електрическите коли зависи до голяма степен от цената на акумулаторите. За да се разреши този проблем, много автомобилни производители са създали съвместни предприятия с производители на батерии.

Предимства и недостатъци

Електрическите коли, в сравнение с колите с двигатели с вътрешно горене, притежават следните предимства:

► по-голям КПД
► по-голямо ускорение
► безшумност
► ниска цена на километър
► значително опростено обслужване на колите – по-малко на брой и по-неизносващи се части
► не замърсяват природата
► Съхраняват енергията по време на спирачния път.

Електромобилите изразходват за задвижване на колелата 60 до 65% (с рекуперация – до 82%) от енергията, съхранена в акумулаторите им, докато колите с ДВГ успяват да оползотворят едва 16 – 25% от енергията на горивото.

Днешното ниво на технологиите предопределя и следните недостатъци:

► по-висока цена за коли със същите технически показатели
► нисък капацитет на батериите, водещ до по-къс пробег с едно зареждане
► бавно презареждане
► неразвита инфраструктура за зареждане
► установени проблеми с литиево-йонните батерии в различни продуктови категории (мобилни телефони, компютри).

Екологични аспекти

Въпреки че електрическите коли се считат за най-добрата алтернатива на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, широкото им разпространение би довело до увеличена консумация на електрическа енергия, което в случаите когато тя се произвежда в електрически централи, използващи изкопаеми горива не би довело до съществено намаляване на емисиите на въглероден диоксид, предизвикващ парниковия ефект. Това е основната причина новите суперзарядни станции да се строят с навеси, покрити със соларни панели. Те осигуряват електроенергия, добита от слънцето, и сянка на зареждания електромобил. В следващите няколко години Tesla Motors планира да покрие повече станции в слънчеви райони със соларни навеси, като част от грижата на компанията за околната среда.

Първата слънчева зарядна станция за електромобили в България е монтирана през 2012 г. Зарядната екостанция има максимална дневна производителност от 23 kWh и за една година може да захрани 1440 електромобила и 3800 електрически скутера. При пробег от едно зареждане от 50 km се получава средно годишно намаляване на изхвърляния в атмосферата въглероден диоксид от 10,5 тона.

Големите автопроизводители BMW, Mercedes, Ford, Volkswagen и Porsche работят съвместно, за да създадат европейска мрежа за зареждане на електромобили. Съвместната инициатива планира изграждането на общо 400 станции в Европа до края на 2020 г. с максимален капацитет до 350 kW.

Зареждане

При новите електрически автомобили се търсят начини за драстично намаляване на времето за зареждане, както и за уеднаквяване на стандарта в конекторите. Навлизат и суперкондензаторите.

Нормалният жизнен цикъл на една батерия за електромобил е осем-десет години.

Други подобни ресурси
Фирми:   Авто,мото,вело
Стоки:    Авто, вело, мото
Сайтове: Транспорт


 
  Снимки от сайта или реклама на "Авто, вело, мото"
 
 
  Линкове към Електрически автомобили
 
S2872 Електрически автомобили Автомобили Стоки
  Манипулации с линковете
 
  Линк към сайта  <<<Натисни тук >>>
 
  Фирма  >>>>>
  Обект  >>>>>
  Лице за контакти:  
  Телефон  
  E-Mail  -
 
  Адресни данни
 
  Област:
  Населено място:
  Адрес:
  Пощ.код/кутия: /
 
  Идентификация
 
  Раздел: Авто, вело, мото  >>>
  Категория: Автомобили  >>>
  Група: Електрически автомобили
 



 
 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Мъск обяви по-евтини батерии и коли    
__ 1 __

08/10/20
18:20:58
Основателят на "Тесла" Илон Мъск обяви технология, която според него ще направи батериите на автомобилите по-евтини и по-мощни, и възможността за напълно автономна кола на цена от 25 хил. долара до "около три години". Но новостите, обявени по време на т.нар. Ден на батерията, изглежда, не успяха да развълнува достатъчно инвеститорите и над 50 млрд. долара бяха заличени от стойността на компанията на борсата.

Основното съобщение бяха новите по-големи цилиндрични батерии, които трябва да осигурят пет пъти повече енергия, шест пъти повече мощност и 16% по-голям пробег - но обявената технология вероятно ще отнеме години, за да бъде внедрена.

Четири поредни тримесечия на растеж помогнаха на цената на акциите на "Тесла" да скочи и сега тя е най-скъпата автомобилна компания в света. Пазарната капитализация на компанията спадна с 20 млрд. долара само за два часа след затварянето на борсата във вторник, докато Мъск и други ръководители на "Тесла" представяха новите си стратегии за батерии и производство.

Нищо от това, която Мъск обещава за батериите, не е направено. Нямаше никакъв осезаем напредък.

Инвеститорите очакваха две важни съобщения по време на често рекламирания Ден на батерията на Мъск - разработването на батерия за "един милион мили", с живот от 10 години или повече, и конкретна цел за намаляване на разходите - изразена в долари за киловатчас - която най-накрая да намали цената на електрическо превозно средство под тази на кола с двигател с вътрешно горене.

Мъск не предложи нито едното, нито другото. Вместо това той обеща през следващите няколко години да намали с 50% разходите за батерията с нови технологии и процеси и да достави "достъпен" електрически автомобил.

"Това винаги е било нашата мечта - да направим достъпна електрическа кола", каза той. "След три години (...) можем да направим автомобил на стойност 25 хил. долара, който по принцип ще бъде наравно със, може би малко по-добър от сравним бензинов автомобил", каза Мъск.

"Тесла" представи и нов Model S Plaid - седан с обхват от 830 км, който може да достигне максимална скорост до 320 км/ч, като доставките започват през 2021 г. Plaid се продава на цена от близо 140 000 долара.

Новите по-големи цилиндрични клетки на "Тесла" ще осигурят пет пъти повече енергия, шест пъти повече мощност и далеч по-голям обхват на движение. Производство ще започне след около три години. За да спомогне за намаляване на разходите, компанията планира да рециклира клетките на батериите в своята "гигафабрика" в Невада, като същевременно намали използването на кобалт - един от най-скъпите материали за батерии - до почти нула.

Въпреки че средните цени на електрическите превозни средства са намалели през последните години благодарение на промените в състава на батериите, те все още са по-скъпи от конвенционалните автомобили, като батерията се оценява на четвърт до една трета от цената им.

Някои изследователи смятат, че паритетът на цените или точката, при която електрическите превозни средства са равни по стойност на автомобилите с вътрешно горене, ще се достигне, когато батериите струват 100 долара за киловат час (kWh). През 2019 г. батерийните пакети на "Тесла" струват 156 долара kWh.
 PEUGEOT e-2008 SUV    
__ 2 __

08/10/20
18:24:14

Разгледайте новия PEUGEOT 2008, функционалния SUV автомобил, превъзходно проектиран за подобрено преживяване при шофиране, с PEUGEOT i-Cockpit® 3D, върхови технологии и гама от мощни, икономични двигатели с вътрешно горене и електрически двигатели.
 Opel Corsa-E    
__ 3 __

08/10/20
18:24:42

ОТКРИЙТЕ НОВАТА, 100% ЕЛЕКТРИЧЕСКА CORSA-E - ГОТОВИЯТ ЗА БЪДЕЩЕТО ГЕРМАНСКИ ГРАДСКИ АВТОМОБИЛ С ВПЕЧАТЛЯВАЩ ПРОБЕГ, БЪРЗО ЗАРЕЖДАНЕ И МИНИМАЛЕН ЗВУК ПРИ МАКСИМАЛНА МОЩНОСТ.
 KIA e-Niro    
__ 4 __

08/10/20
18:25:35

КИА e-Niro бележи началото на нова ера в електрическата мобилност, добавяйки стил и вълнуващо управление. С пробег от 455 км и възможност за бърз заряд, 100% електромобил комбинира удоволствие от шофирането с атрактивен дизайн, удобството и практичността на кросоувър, и задвижване, което не генерира вредни емисии. Моделът е съчетание от модерни технологии и обширно багажно отделение с обем от 451 л.

Индивидуалният облик на e-Niro е подчертан от футуристична радиаторна решетка, която включва интегриран контакт за зареждане. Впечатляващите дневни LED-светлини във форма на стрела в комбинация от стопове с лек син акцент и 17” алуминиеви джанти придават на електромобила отличителна форма.
 FIAT 500 La Prima    
__ 5 __

08/10/20
18:25:58

ГРАДСКИ АВТОМОБИЛ ОТ ДРУГО НИВО.
Новият 500 La Prima ще бъде първият градски автомобил, който ще разполага с автономно шофиране ниво 2. Ще може автоматично да ускорява, спира, да ви държи в конкретна пътна лента, да разчита пътни знаци и да предлага достигане на съобразена скорост. Ще следи за пешеходци и велосипедисти, благодарение на 360° поглед.
 Тесла Модел S    
__ 6 __

08/10/20
19:38:28

Въздействието на Tesla върху пазара на автомобили беше минимално, докато не се появи Model S. Този луксозен електромобил показа на хората, че задвижваните от гориво конвенционални автомобили не са единствения начин за да се придвижват.

До 2019 година различните варианти бяха означени съответно - 75D, 100D и P100D. Тези означения са в миналото, като са заместени от Standard Range, Long Range и Performance.

Конкретният модел - Performance, разполага с 95 kWh батерия, която може да осигури пробег от около 510 километра и електромотор с мощност 451 kW (613 к.с.), позволяващ ускорение от 0 до 100 км/ч. за 3.2 секунди. Срещу допълнителни $15,000, от Tesla могат да ви отключат Ludicrous Mode, което означава, че ускорението от 0 до 100 км/ч. ще падне до невероятните 2.6 секунди.
 Великобритания ще забрани предсрочно продажбата на нови бензинови/дизелови коли    
__ 7 __

15/11/20
21:03:43
Британският премиер Борис Джонсън ще обяви идната седмица забрана за продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2030 година, което е с пет години по-рано спрямо предишните планове, съобщава днес в."Файненшъл таймс".

Великобритания планираше да забрани продажбите на нови бензинови и дизелови коли от 2040 година като част от усилията за намаляване на парниковите газове, а през февруари Джонсън определи нов срок - 2035 година.

Позовавайки се на неназовани източници от сектора и правителството, "Файненшъл таймс" пише, че Джонсън сега възнамерява да определи още по-ранна дата - 2030 година - в реч за екополитиката на страната, която ще произнесе следващата седмица. Новият график няма да засегне някои хибридни автомобили и ще могат да се продават до 2035 година.

Би Би Си съобщи също за такъв план по-рано днес. Говорител на "Даунинг стрийт" отказа коментар.

Според данни от сектора петролните и дизеловите автомобили представляват 73.6 процента от новопродадените коли тази година, а едва 5,5 на сто от продажбите са на електромобили, които обикновено са по-скъпи. Останалата част от продажбите се пада на хибридните автомобили.
 Пет причини, които бавят навлизането на електромобили в България    
__ 8 __

19/06/21
22:50:22


Броят на електромобилите в България се увеличава впечатляващо като темпо, измерено в проценти, но твърде символично като реална бройка. За година ръстът на регистрираните леки коли на ток (нови и употребявани) е повече от 63%, но всъщност става дума за общо 748 автомобила, показват данните на "Пътна полиция". За същото време броят на регистрираните леки коли с двигатели на всички видове гориво е почти 191 хил. Същото е положението и за първите пет месеца на тази година, през които има новорегистрирани 368 коли на ток, при повече от 86 хил. общо регистрирани.

Така към днешна дата на електричество в България се придвижват 2301 от общо над 2.8 млн леки коли, или 0.08% от всички. И това е така, въпреки, че заради цената на тока, в България експлоатацията на електромобил излиза най-евтино сред всички страни от ЕС, а намаляването на въглеродните емисии от транспорта е един от ключовите приоритети на водещата европейска политика в момента - Европейският зелен пакт.

Ако вземем модел на ток среден клас - Citroën ë-C4 например, със среден разход 16 киловатчаса на 100 километра. Ако той се зарежда от обикновен контакт на нощна тарифа, изминаването им би струвало 2.11 лева. Дори при зареждане денем, разходът би бил 3.66 лв/100 км. С дизелов автомобил от същия модел със среден разход около 5 на сто, изминаването на същото разстояние би струвало поне 10 лева.

Според данните на едно от последните проучвания по темата експлоатация на автомобил в различните страни от ЕС, изминаването на 16 хил. километра годишно в България с кола на ток би струвало 176 евро. В следващите най-евтини държави в евросъюза - Естония и Румъния цената е 210 евро, а в Дания - страната с най-скъп ток - 530 евро.

Логично възникна въпросът защо тогава навлизането на електромобилите все още е толкова слабо. Факторите са много, но биха могли да се изтъкнат 5 най-важни:

1. Цената

Въпреки, че цената на електроколите не спира да се понижава, те все още са доста по-скъпи от аналозите си с бензинови и дизелови двигатели. Това се вижда ясно при модели, които се предлагат както с традиционни двигатели, така и с електрическо задвижване.

Ако вземем например компактния модел Peugeot 208. Неговата базова модификация струва 26 358 лева. В същото време електрическата версия е с 36 144 лева по-скъпа (62 502 лв.). Да, това е сравнение между модели с различна мощност и оборудване, но дори при изравняване по тези критерии и съпоставяне на топ моделите (ниво GT Pack) колата на ток е с 24 397 лв. по-скъпа.

Същото е положението и при автомобил от масовия среден клас - Citroën C4 например. При еднаква мощност и оборудване бензиновата версия e с над 27 хил. лева по-евтина от електрическата, струваща 79 128 лв с ДДС.

2. Липсата на държавна помощ

Предвид разликата в цената, липсата на държавна финансова помощ, която да стимулира покупката на електромобил е вторият фактор, който спира навлизането на най-екологичните коли в България. По данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили в Европа (АСЕА), само в пет от всички 27 страни от ЕС няма такъв бонус. Дори в държави като Румъния държавата субсидира покупката на електромобил с 10 хил. евро.

Българската браншова асоциация на вносителите на нови автомобили (ААП) от няколко месеца предлага подобна схема и за нашата страна, но въпреки интереса на всички нива в държавата, конкретни мерки няма. Предложението предвижда с различни суми да се субсидира покупката на всяка нова кола, при положение, че се върна такава на възраст над 15 години, като за електрическите субсидията е 10 хил. лв.

Според разчета на ААП при подмяна на около 9 хил. коли на година и примерен бюджет на подобна програма от 50 млн. лева, държавата ще получи ДДС, данъци и такси за регистрацията в размер на 70 млн. лева, тоест ще спечели 20 млн. лв.

3. Ограниченият пробег

Пречка пред налагането на електромобилите все още е сравнително ограниченият пробег. Въпреки, че за няколко години той се увеличи драстично заради напредъка в разработката на батерии, все още не е достатъчен. Да, на пазара има модел, обещаващи изминаване на 400 и повече километра, но това е пробег при идеални условия - нито много топло, нито много студено, или казано по народному при "пенсионерско каране".

Престоят навън в студена зимна нощ може да свие пробега с 20-ина процента. Каране по магистрала със 140 км/ч свива възможното за изминаване разстояние минимум на половина.

4. Липсата на достатъчно зарядни станции

Към началото на юни 2021г. в България има изградени 221 зарядни станции, които са общо достъпни. На пръв поглед те не са малко, но има няколко проблема. От една страна зарядните станции са неравномерно разпределени и са основно в големите градове - в София са 50 от тях, във Варна са 26, в Пловдив - 19, но в Бургас са само 3. За да стане пътуването с електромобил толкова комфортно по отношение на зареждането, колкото на това с традиционен автомобил, е нужно да има достатъчно зарядни станции по основните пътища и магистрали.

От друга страна извънградските станции трябва да са с голям капацитет, за да стана зареждането бързо. В България обаче едва 25 станции са от т.нар. "за бърз заряд" - с капацитет 50 или повече киловатчаса, като само 11 от тях са извън населени места. Дори и при станции с такъв капацитет, ток за изминаването на 100 километра се получава след престой от 20-30 минути.

В същото време, в останалите европейски страни вече се инсталират точки за заряд с мощност над 100 киловата, намаляващи времето наполовина. Най-популярната верига зарядни станции в Европа - Ionity инсталира такива с капацитет до 350 киловата, на които почти пълният заряд на батериите става за двадесетина минути. За момента обаче веригата не мисли да стъпва в България, въпреки че в началото на 2020 г. започна да навлиза в Източна Европа (Унгария, Чехия, Полша, Словакия, Словения и Хърватия).

5. Предубежденията и липсата на информация

Не на последно място, навлизането на електромобилите в България се спира и от предубежденията и недоверието към новото. Реално в България не е имало разяснителни кампании, които да изтъкнат предимствата на тези превозни средства, а те не са никак малко. Екологичността на използването им е очевидна. Ниската цена на пробега вече беше спомената, но в хода на експлоатацията електромобилите имат и други плюсове, които водят до минус на разходи.

Така например eдна кола на ток няма нужда от смяна на маслото на двигателя или на скоростната кутия, на антифриза, не се нуждае и от подмяна на горивен филтър и свещи и т.н. Накладките издържат много повече, тъй като спирането в повечето случаи става чрез спирачната сила на електромотора. Като цяло един електромобил се състои от много по-малко части от традиционния и съответно потенциалните повреди са далеч по-малко,

За колите на ток не се плаща данък, колкото и символичен да е той в България. Не е без значение и фактът, че електромобилите могат да паркират безплатно в платените зони за паркиране в центровете на градовете.

Пътуването с една кола на ток е много по-комфортно, най-малко заради липсата на шум. Удоволствието от шофирането е голямо, дори при маломощните модели, заради бързото ускорение. Причината е, че електромоторът няма нужда от време, за да достигне максималната си мощност и въртящ момент, а те идват още с настъпването на педала на газта.
 Почти 80% от купените нови коли в Норвегия са на ток    
__ 9 __

10/01/23
14:34:34

Норвегия постави нов рекорд, след като през миналата година близо 80% от продажбите на нови коли са на електромобили.

Става дума за 138 265 купени коли на ток, което е 79.3% от всички сделки с нови автомобили. През 2021 г. делът на електромобилите беше 65%. За сравнение, в страните от ЕС под 9% от продадените нови автомобили са на ток.

При население от 5.5 милиона Норвегия е номер 1 в света по показателя продадени електромобили на глава от населението. За поредна година "Тесла" е най-продаваната марка в скандинавската страна, като държи 12.2% от целия пазар. Втората позиция е за "Фолксваген". Най-продаваните модели нови автомобили са "Тесла Модел Y", "Фолксваген" ID.4 и "Шкода Еняк"
 
  Задай въпрос, добави коментар >>> Отвори формата за текст    
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  905       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   08/10/20

Google