Ресурсбук България. Данни за избран сайт

 

Как дистанционното обучение спаси нулева година

В рамките на един-два месеца се избистри и концепцията на учителите, каза Асен Александров

Г-н Александров, какви изводи си направихте за ситуацията, през която минахме, и въведената у нас дистанционна форма на обучение?

Изводът ми е, че се справихме много добре. Преди дни излезе една европейска класация, свързана с въведената дистанционна форма на обучение в различните страни от ЕС. И в тази класация ние бяхме над средата. Това означава прилично място. Действахме малко на принципа на Априлското въстание - с доста ентусиазъм, такъв всенароден, на родители, на ученици, на учители и т.н. В рамките на един-два месеца се избистри и концепцията на учителите, на повечето училищни ръководства как да се проведе по-смислено, по-ефективно дистанционно обучение, ако се наложи.

Една от слабостите, които се забелязаха в началото, бе това, че учителите използваха различни платформи. Това ни показа, че броят на платформите трябва да бъде снижен до минимум. Разбира се, най-добре да е една за всяко училище. Това бързо се разбра и много колеги и училища го направиха. Някои избраха Teams на Майкрософт, а други Гугъл класрум.

Липсата на личния контакт се усети. Това е всеобщо мнение...

Това е абсолютно така. Вижте, в този случай ние се опитваме да намалим до минимум ефекта на ситуацията. Обратната ситуация бе нулева учебна година. Дистанционното обучение спаси нулева година в образованието. На децата се дава различна информация като структура. Заданията са по-скоро описание какво децата трябва да намерят като информация, къде да го намерят, какво да направят и след това, когато изпратят изпълнените си задания, учителите трябваше да дадат обратна връзка.

Кога преподавателите си повярваха, че нещата ще се случат по правилния начин. В началото стресът за всички бе голям. Това се признава. Но кога вие усетихте, че учителите стават по-уверени в работата си?

За различните училища и учители бе различно. При нас, в 51-о училище, около 1/3 от колегите и преди това си работиха с различни платформи. Те бяха спокойни и просто продължиха да ги използват. За останалите колеги мога да кажа, че влязоха в крак в края на първата седмица. През тази първа седмица имаше постоянен контакт между учителите, които се учеха, и тези, които вече използваха платформите. Скоро се видя, че дяволът не е толкова черен, че комуникацията се получава добре и така преподавателите се успокоиха. Видя се, че не е кой знае какво, за да има една успешна комуникация през компютъра. В момента, в който колегите се организираха по класни стаи, нещата се подредиха. Добра новина бе това, че в края на април Гугъл класрум пусна в употреба видеоконферентна връзка.

Според вас кой е добрият опит, който може да се приложи в образователния процес, когато говорим за дистанционна форма на обучение?

До момента, каквото и да видя за дистанционното обучение, каквато и добра дума да е казана, следва тезата, че живият контакт е по-добре. Това никой не го отрича. Но също така никой не отрича, че ще има грипни ваканции, дървени ваканции, както са известни и т.н. В тези случай е далеч по-добре да има дистанционно обучение, а не децата да си седят вкъщи и нищо да не правят. В същото време ситуацията сега показа, че дистанционното обучение си има и доста предимства, за които не сме се замисляли.

Аз съм учител по математика. Да кажем, че ще имаме час по математика. В един час мога да събера два класа. Да направя три виртуални класни стаи - за напреднали, за средно заинтересовани и за такива, които не се интересуват от математика. Така аз по едно и също време мога да обърна внимание на силно интересуващите се, като им дам сериозни задачи, на средните да обясня нещо текущо, а на незаинтересованите да дам базови задачи. По време на един обикновен часа аз не мога да направя това. Така се получава индивидуализация на преподаването.

Шумът в класната стая го няма при дистанционното обучение...

Точно така, а това е голям плюс. Обучението от разстояние е предимство за големите - 11 и 12 клас. Ние сме профилирани в информационни технологии. Много офиси в света работят дистанционно. Защо с големите ученици да не работим така, за да ги подготвяме за такъв тип работа. При програмистите работата е отворена. След като нашите ученици ще отидат в този реален свят, защото още от училище да не са подготвени.

Друго, което си говорихме с колегите, че ще правим е срещата родител-учител за един час. Скоро имахме такъв урок. Дойде родител, който се занимава сериозно с голф. Той е инженер и обясни, че голфът, всъщност, е страшно много математика. 14 стика, като всеки е с различна големина и тежест, с различен ъгъл. Беше много интересно. Съвсем спокойно може да се прави подобно нещо дистанционно.

Сега обмислям такъв урок по предприемачество от асистент от УННС. Аз искам да вкарам лектори в нашето образование. А и лектор на място е една сума, а от дистанция е друга. Дори и това е нещо важно. Една от най-големите слабости на нашето образование е това, че то е много разпокъсано. Физиката си е физика, биологията си е биология и т.н. А животът пък е единен, той е сбор от неща.

Във Финландия, примерно, изучават не предмети, а явления. Те изучават явлението електричество във всичките му форми - физика, химия и т.н. Това означава, че в часа препродават физик и химик заедно. Всеки говори за своята област в явлението.

Ние също опитваме такива неща. Но при нас лош фактор е пространството, защото нямаме зала, в която можем да съберем повече от два класа. Могат да се правят такива мултидисциплинарни уроци, в които всеки преподавател да говори за своята област. Есента мислим да направим такъв урок с тема "Числата на Фибоначи", защото те присъстват в редица предмети, включително и рисуването.

Други подобни ресурси
Фирми:   Обучение / курсове
Стоки:    Информация, култура


 
  Снимки от сайта или реклама на "Наука и образование"
 
 
  Линкове към Как дистанционното обучение спаси нулева година
 
W83011 Как дистанционното обучение спаси нулева година Източник Dir.bg
  Манипулации с линковете
 
  Линк към сайта  <<<Натисни тук >>>
 
  Фирма  >>>>>
  Обект  >>>>>
  Лице за контакти:  Асен Александров
  Телефон  
  E-Mail  
 
  Адресни данни
 
  Област:
  Населено място:
  Адрес:
  Пощ.код/кутия: /
 
  Идентификация
 
  Раздел: Наука и образование  >>>
  Категория: Интернет обучение  >>>
  Група:
 



 
 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Гражданин от сел    
__ 1 __

01/07/20
15:38:40
Дистанционното обучение беше почти пълен провал и единствено спаси учителите да могат да си печелят заплатите. Децата масово предаваха чужди домашни. В паралелни чат групи и други канали за комуникация си обменяха отговори на онлайн тестове и контролни в реално време. Излизаше така, че най-силните деца в даден предмет правеха контролните и ги разпространяваха на останалите съученици. Успехът на децата е нереално висок и не може да служи като критерий за успеха на дистанционното обучение, защото не бяха измислени адекватни мерки за оценяване.

Всичкo това доведе до демотивация на децата, колкото и амбизиозни да са те, да учат. Защо да го правят като и без това могат да получат висока оценка чрез чужд или чрез общ труд.
 
  Задай въпрос, добави коментар >>> Отвори формата за текст    
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  655       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   01/07/20

Google