Ресурсбук България. Данни за избран сайт

 

Бракониерът-горски,който демонтира демокрацията-2

Беззаконието из България се отразява и на икономиката. Да преминем към втората група критерии от Копенхаген.

2. Икономически критерий: функционираща пазарна икономика, както и способност да се справи с конкурентния натиск и пазарните сили в Европейския съюз

Ето само няколко сухи факта. Към 2019 г. повечето от преките чуждестранни инвестиции се свиха до кредити, отпускани от чуждестранни компании на поделенията им в страната. Реинвестираните печалби изчезнаха и се оказаха мизерните 81 млн. евро за 2019 г. при 1.1 млрд. евро през 2017 г. Доверието в българската икономика очевидно рухна след 2017 г. Какво се случи?

Развиха се основно два процеса.

Първият бе ескалирането на правителствената и подкрепяната от правителството намеса в икономиката. Вторият бе появата на изцяло нова паралелна система от "специализирани наказателни прокурори" и "специализирани наказателни съдилища".

И двата нови процеса имаха една и съща цел - да затегнат хватката над ключови икономически сектори и играчи, както и да направят някои от тях за назидание на всички компании, отказали да следват правилната линия. Да ги разгледаме последователно.

От около 2012 г. режимът на Борисов успешно внасяше от места като Русия и Узбекистан практиката на "враждебното придобиване" на частни компании. Вече разполагаме с достатъчно свидетелства, за да реконструираме как изглежда един типичен случай. Ето така:
- Добро утро, много хубав бизнес си имаш тук!
- Кой си ти и какво правиш тук?
- Аз съм местният партиен координатор и шефът каза, че трябва да ми дадеш 40% от компанията си.

Следват два сценария.

Сценарий 1: Гостът е помолен веднага да си тръгне. На следващата сутрин цял легион "контролни институции" ще се стовари в компанията, ще спре дейността ѝ и ще блокира сметките ѝ.

Сценарий 2: Собственикът на компанията приема искането.

И в двата случая компанията излиза от ситуацията ощетена, по-малко конкурентоспособна и по-неефективна.

Към 2018 г. последва рязко увеличение на тези практики. Когато притежавано от чехи електроразпределително дружество искаше да продаде бизнеса си в България, за него кандидатства голяма компания и спечели договор. Незабавно върху компанията се нахвърли агенцията за национална сигурност. Правителството одобри нов купувач с нулев опит и без пари. Сделката се разпадна единствено защото големите банки - всичките чуждестранна собственост - отказаха да я финансират.

След няколко месеца правителството спря сделка за продажбата на международен предприемач на "Нова" - втората по популярност телевизия. Почти веднага "Нова" бързо беше продадена на един от местните "силни мъже", който бързо се издига в редиците на олигарсите, и незабавно бе превърната в пропаганден рупор на правителството.

В друг случай институциите на българската държава организираха похищението на либийски танкер, което причини най-големия в наши дни международен скандал в корабоплаването.

За да въведе някакъв ред в тези практики, от края на 2017 г. правителството създаде нова система за "наказателно" правораздаване, паралелна на редовната. Това беше продадено на ЕС като "борба срещу корупцията" и се състоеше от: комисия за конфискуване със задача да изземва имущество на обвинените в корупция, преди да бъдат изправени пред съда; Специална наказателна прокуратура, предназначена за борба с корупцията по високите етажи на властта; Специализиран наказателен съд и Специализиран апелативен наказателен съд, които имаха същото предназначение.

За всеки с някакво познание за страната беше очевидно, че тази съвършено нова система е опит от правителството да превземе компаниите и да преследва критиците с минимални правни подробности.

Първата жертва стана презумпцията за невинност. През декември 2018 г. нов закон определи, че комисията за конфискуване може да ти вземе имуществото и след като си обявен за невинен от съда. Правосъдният министър по това време обясни: "Дори един съд да е обявил някой престъпник за невинен, обществото има право да получи справедливост. Като не връща иззетото от този престъпник, комисията за конфискуване въздава тази справедливост."

Неотдавна единствено министърът на социалните грижи заяви, че невинността е нещо, което се решава от съда, а не от прокуратурата.

Клиентите на полулегалната система и до днес илюстрират, че първоначалните опасения са се оказали основателни. Първият такъв клиент беше Десислава Иванчева, районен кмет в София. Като партийно независима тя отказа да се включи в корупционната схема, която завари. След това беше арестувана при невиждана публичност по подозрения в корупция. Случаят ѝ, повдигнат от прокуратурата пред Специализирания наказателен съд, се разпадна заради отхвърлени доказателства и свидетели, които заявиха, че са дали показанията си под натиск. Въпреки това Иванчева беше осъдена на 20 години лишаване от свобода и обжалва.

Този случай беше предупреждение, че на никого на изборна длъжност няма да бъде позволено да не играе играта.

Последваха случаи, предназначени да предупредят цели сектори, че ще бъдат посетени от "силните мъже". Първата мишена беше ИТ секторът, досега пощаден от режима. Собственик на ИТ компания беше арестуван по обвинения в подготовка на държавен преврат чрез хакването на напоителната система пред парламента с цел да предизвика масова паника. Когато председателят на парламента обясни, че всъщност не притежават такава напоителна система, обвиненията бързо бяха променени в пране на пари.

Собственикът на друга ИТ компания, оплакал се от корупция и рекет, беше арестуван по обвинения в... корупция и рекет и до днес е в ареста. Най-новият случай е на братята Бобокови - двама индустриалци с безупречна репутация, арестувани като предупреждение към сектора за рециклиране на отпадъци. Издателите на последните оцелели независими медии се оказаха със запорирано имущество и блокирани сметки от същата комисия за конфискация.

Друга функция на новата паралелна система беше да помогне на министър-председателя да разчисти изпаднали в немилост олигарси, за да ги замени с по-нова и (предполагаемо) по-послушна порода.

България вече не притежава пазарна икономика със свободна конкуренция. Това, което има, е икономика по модела на контролираните икономики в Централна Азия. Инвестициите се изпариха точно когато удари кризата с COVID-19.

Какво е в такъв случай състоянието с третата група Копенхагенски критерии за членство в ЕС?

3. Административна и институционална възможност за поемане на задълженията на членството, включително и капацитета за ефективно прилагане на правилата, стандартите и политиките, които съставляват законодателния корпус acquis на ЕС ("достиженията на правото"), както и придържане към целите на политическия, икономическия и паричен съюз.

В една държава без закони, където вилнеят силните мъже, силните изяждат слабите и институциите действат като магистрални бандити, устойчиво прилагане на acquis е невъзможно по дефиниция. Едва ли е изненадващо при това положение, че в момента Европейската комисия води 37 наказателни процедури срещу България само в сферата на защитата на околната среда.

Въпреки това Европейската комисия и останалите структури на ЕС си затварят очите за основния проблем - демонтирането на върховенството на закона и разглобяването на институциите и механизмите на демокрацията. Точно тук беше унищожено acquis - унищожаването на природата е само една последица от това.

Защо си затварят очите?

Има поне две причини: политика (или, по-точно, политиканстване) и загуба на съзнание за какво изобщо е Европейският съюз. Да започнем от втората.

ЕС не е създаден като дистрибутор на фондове. Първоначално Общността за въглища и стомана е трябвало да направи физически невъзможна войната - всеки следи през рамото на другия какво прави и в момента, в който някой започне да се подготвя за война (като драстично увеличи добива на въглища и стомана), останалите ще го видят.

След това с премахването на границите идеята беше войната да стане невъзможна дори във въображението на хората. Смятало се е, че докато хора, капитали и стоки се движат свободно из целия континент, те ще се опознаят взаимно и няма да си желаят злото.

После идва етапът, на който в центъра на политиката и законодателството попада човешкото достойнство. За да гарантира, че няма да се завърнат диктаторите, които са едно от предварителните условия за война. Съвсем ново изобретение е това, че просперитетът, общо взето, е непреднамерена последица от разпределянето на пари към по-слабите членове на ЕС.

И въпреки всичко това различни структури на ЕС днес възприемат мисията на съюза в термините на разпределянето на пари. Мисленето е: докато всичко е наред с парите, няма нужда да предприемаме нещо за каквито и да е нарушения, засягащи достойнството, законността и почтеността.

Причините за подобно политиканстване са очевидни. Партиите на Борисов и Орбан са членки на групата на ЕНП в Европейския парламент. А тежко пострадалата в последните избори група на ЕНП смята, че се нуждае от българските и унгарските членове, за да съхрани някакво подобие на доминираща позиция.

Това е късогледо и самоубийствено именно защото ЕС не е основан на логиката на парите. В тази основа има специфични ценности, от които се пораждат върховенството на закона и демокрацията. Атаката срещу тези ценности - да не говорим за демонтирането на законността и демокрацията - е атака срещу целия проект на ЕС. И трябва да бъде контрирана на ниво ЕС.

Варвари като премиера Борисов не са пред портите. Те са вътре в замъка и предоставят на останалите работещ модел как се убива демокрация.

Това се случи в Унгария, случва се в България и в Полша.

Това не е нещо обичайно. Става дума за оцеляването на нашата политическа цивилизация. Разрушителите на европейската демокрация трябва да бъдат сурово наказани и поставени на колене. Защото иначе ще се окажат заразни.

Ако демокрацията може да бъде демонтирана в България от полуграмотен мъжкар, тя може да бъде разглобена и в по-сложно устроена страна от някой по-интелигентен и хитър. Чертежите за такъв проект вече са налице.

Други подобни ресурси
Фирми:   Администрация
Лица:     Филолог, Литература
Стоки:    Информация, култура


 
  Снимки от сайта или реклама на "Общество и политика"
 
 
  Линкове към Бракониерът-горски,който демонтира демокрацията-2
 
W82968 Бракониерът-горски, който демонтира демокрацията в България (2) Източник Dnevnik.bg
W82964 Бракониерът стана горски и демонтира демокрацията Общество Евг.Дайнов
  Манипулации с линковете
 
  Линк към сайта  <<<Натисни тук >>>
 
  Фирма  >>>>>
  Обект  >>>>>
  Лице за контакти:  Евгени Дайнов
  Телефон  
  E-Mail  
 
  Адресни данни
 
  Област: Великотърновска
  Населено място: Миндя
  Адрес:
  Пощ.код/кутия: /
 
  Идентификация
 
  Раздел: Общество и политика  >>>
  Категория:  >>>
  Група:
 



 
 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 
  Задай въпрос, добави коментар >>> Отвори формата за текст    
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  611       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   30/06/20

Google