Ресурсбук България. Данни за избран обект

 

Гара Нова Загора

Железопътната гара на Нова Загора е на 103 години и е най-старата, функционираща и до днес обществена сграда в града.

Тази гара е една от първите обществени сгради на възраждаща се Нова Загора и една от първите гарови постройки на Нова България. Строителството ѝ започва през 1912 г., като на призива за доброволен труд масово се отзовават десетки граждани.

Заради последвалите войни строежът ѝ се забавя и тя е открита през 1918 г. Сградата е масивна, каменна, двуетажна, със строги, добре балансирани обеми, скатен покрив, приятен силует и има облик на гарова постройка от тази епоха.

Реконструкцията ѝ е направена през 1959 г. и после е оставена на времето и липсата на поддръжка.

На 15.04.2021 има внесено заявление в Министерството на културата за деклариране на сградата като паметник на културата от местно значение.


 
  Снимки на обекта
 
 
  Линкове към Гара Нова Загора
 
W93827 Нова Загора ще брани железопътната си гара Източник News.bg
 
  Контакти
 
  Фирма - собственик  
  Лице за контакти:  
  Телефон  
  E-Mail  
 
  Адресни данни
 
  Област: Сливенска
  Община: Нова Загора
  Населено място: Нова Загора
  Адрес:
  Пощ.код/кутия: /
 
  Идентификация
 
  Тип на обекта: Гари. Автогари
  Качество: Ж.П. гара
  Статус:
 
 



 
 
 
Google
 
 
 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Каменната стогодишна гара на Нова Загора трябва да бъде спасена от събаряне    
__ 1 __

01/07/21
22:49:53

Вторачени сме в големите рани. Гангренясалите държавни структури сълзят в очите ни все по-противно, от ден на ден. Мятаме се на големите битки, понякога без капка вяра, че ще ги спечелим. Отчаяно, ядно, с болка.

А в същото време далече от хлъзгавата жълта паветност на столицата други хора водят своите малки, трудни битки. Скачат срещу всеядни многоглави чудовища, деребействащи от години в малките градове и села. Увлечени от своето едротемие, ние дори не забелязваме тези епични сблъсъци. А те са всекидневието на България.

Ето ви една битка, която си струва да зърнем. ЖП гарата в Нова Загора е една от първите в България, построена е през 1918. Реконструкцията й е направена през 1959 г. и после е оставена на времето, безхаберието и алчността на силните. Упорита се оказва каменната сграда. Оцелява през войни и разрушителни земетресения, но попада на местната герберска власт.

Кметът на Нова Загора стана известен преди няколко години с това, че ръсеше захар по опасните пътища в района против уроки. Той и вярната му администрация не се опитват дори да регистрират вековната сграда на новозагорската гара като паметник на културата, за да я спасят. Напротив, готвят й погребение, а вместо надгробна плоча мислят да вдигнат нещо като модерен ламаринен павилион. Изпълнител на държавната поръчка ще е една фирма, която вече се казва ВДХ, но сме я чували като "Водстрой 98", често споменавана в едно изречение с ДПС и станалия напоследък токсичен Делян Пеевски.

Ще кажете - какво толкова. Тя цялата държава се разпада, за една гара да се тръшкаме. Само че истината е друга. Аз мисля, че ще имаме общо бъдеще само ако във всеки град има поне по няколко души, които да скочат в защита на своето минало.

Затова днес искам да съм до хората в Нова Загора и да подпиша тяхната петиция. За една малка, невинна каменна жп гара. Направете го и вие.
 Архитекти търсят помощ за спасяване на жп гара Нова Загора    
__ 2 __

05/07/21
01:10:12

Граждани на Нова Загора се обединиха срещу подготвеното събаряне на жп гарата на града. Това е най-старата обществена сграда, построена през 1918 г., която е "масивна, каменна, със скатен покрив и с облик на гарова постройка от тази епоха", се посочва в обръщение до медиите.

След разрушаването й ще започне изграждането на нова сграда. "Реализацията на проекта вече е в напреднала фаза - има разрешение за строеж и е открита строителната площадка. Стойността е 3.592 млн.лева с ДДС и с включени непредвидени разходи. Финансирането е по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", обясниха от Национална компания Железопътна инфраструктура (НКЖИ).

Граждански комитет е сформиран за спасяване на гарата

Сформиран е граждански комитет за спасяване на жп гарата, в който са се включили педагози, инженери, филолози и общественици, както и десетки архитекти, родом от града, които сега практикуват в София, Сливен, Стара Загора, Сливен, Котел.

"Всички ние, дипломирани архитекти, единодушно заявяваме, че жп гаровата сграда всички достойнства да бъде една от най-красивите гарови постройки в България, строени в началото на миналия век. Не допускайте кабинетни служители, които не правят разлика между архитектура и строителство да бъдат екзекутори на тази вековна архитектурна реликва, да я подменят с евтин панелен сурогат и да диктуват облика на града", призовават архитектите.

Може ли придобие статут на недвижима културна ценност

Те обвиняват ръководството на община Нова Загора, което е от ГЕРБ и вече четвърти мандат управлява, че не се опита нито веднъж да спаси сградата като я предложи за получаване на статут на недвижима културна ценност. Активистите търсят подкрепа за откриване на такава процедура, "за да запазим културното наследство на Нова Загора".

Общинският съветник Кремена Петрова от "Демократична България" е изпратила писмо до НКЖИ, до Министерството на културата и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Призивът е да се предотврати събарянето на архитектурната реликва и "тя да не бъде заменена с бутафорно строителство без културна стойност". В момента се събира подписка сред гражданите на Нова Загора, в която вече са се включили 1020 души.
 Двама министри с общо писмо за казуса с жп гарата в Нова Загора    
__ 3 __

31/08/21
23:20:33

Двама министри - на транспорта Георги Тодоров и министърът на културата проф. Велислав Минеков изпратиха писмо до Общинския съвет в Нова Загора и до кмета на града във връзка с проекта за строителство на нова жп гара, съобщи Министерство на културата.

Те настояват в кратък срок да получат официална позиция дали местната власт и обществеността приемат идеята за изграждане на нова жп гара в съседство до настоящото приемно здание.

"Държавата не може да допусне загуба на средства по вече одобрен за финансиране проект по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г., в размер на 2 721 279 лв. без ДДС. Проектът е в напреднала фаза, сключени са договори със срокове за изпълнение на строителството, а крайният срок за усвояване на европейските средства е 2023 г., след което финансирането ще бъде изгубено", се казва в писмото.

Министрите имат предвид изразеното желание за съхраняване на културното наследство в Нова Загора, НКЖИ неколкократно е предлагало на местната власт съществуващата сграда на железопътната гара да се прехвърли в активите на общината. Това ще позволи незабавната реализация на проекта за нова жп гара и паралелно с това община Нова Загора ще има възможност да изпълни исканията на жителите на града за реставрация на съществуващата сграда.

Те се притесняват и искат още веднъж да напомнят, че при отказ от прехвърляне на управлението на съществуващото приемно здание към активите на община Нова Загора ще бъдат принудени да започнат с реализирането на проекта, съобразно издаденото вече разрешение за строеж, в това число и премахване на съществуващото приемно здание.
 Старата жп гара в Нова Загора бе спасена от събаряне    
__ 4 __

26/03/22
16:39:50


Старата жп гара Нова Загора няма да бъде разрушена, защото на 10 март получи защита като недвижима културна ценност. Събарянето й бе подготвено с всички разрешения, но гражданите на Нова Загора застанаха срещу проекта на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) да построи нова на нейно място.

Сградата е от първите най-значими здания в сринатия след руско-турската война град. Строителството й започва през 1921 г. по проект на арх. Панайот Калчев, създал сградите на гара Подуяне и Сточна гара в София. Сега тя е държавна собственост и се стопанисва от НКЖИ, но в последните десетилетия е изоставена и се руши. През 2020 г. са осигурени европейски средства за реконструкцията й по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г. Първоначално кметът на Нова Загора Николай Грозев (ГЕРБ) обявява пред обществеността, че ще представи три проекта за обновяването й. "Дълго време кметът ни заблуждава, но се оказа, че ще се прави друго", каза Кремена Петрова, общински съветник от "Демократична България".

Да не допуснем тази вековна архитектурна реликва да бъде подменена с евтин панелен сурогат", призоваха архитекти и общественици, обединени в граждански комитет.

Проектът за 3.5 млн. лева предвижда събаряне

Какво е предизвикало промяната? На 20 юли 2020 г. НКЖИ съобщи, че обществената поръчка за реконструкция на гаровия комплекс Нова Загора е спечелена от фирмата ВДХ АД, бивша "Водстрой 98", свързвана с Делян Пеевски. Стойността на поръчката е 2.721 млн. лева без ДДС (3.592 млн. лева с ДДС с добавени "буферни средства"). Одобреният проект обаче не е за реставрация, а за събаряне на старото и строеж на "ново приемно здание".

Община Нова Загора съдейства на НКЖИ за реализацията му - жп гарата е бракувана, издадена е виза за проектиране и на тази база е получено разрешение за строеж през април 2021 г. Сегашната гара не отговаря на стандартите и новите изисквания. Този проект е част от по-голям - за сигнализация и системи за телекомуникация на жп линията Пловдив - Бургас. Не можем да пропуснем публичен ресурс за над 200 млн. лева, а и проектът трябва да приключи до 2023 г., са доводите на НКЖИ.

Научила за предстоящите намерения, обществеността на града се обедини в инициативен комитет. В него влязоха и архитекти, родом от Нова Загора, които сега работят в София, в Сливен и Стара Загора. Те искат архитектурната реликва на града да бъде реставрирана, а не разрушена. Кремена Петрова сезира НИНКН с искане жп гарата да бъде защитена с даване на статут на недвижима културна ценност.

Експерти единодушно защитиха старата жп гара

Директорът на института арх. Петър Петров включи темата за обсъждане в Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности (СЕСОНКЦ) към Министерството на културата. В онлайн заседанието на 10 март участваха и кметът на Нова Загора, главният архитект на общината и директорът на регионалния исторически музей. Кметът Николай Грозев призова експертите да не забавят събарянето, защото "постройката е пред разпад".

Експертът арх. Петкана Бакалова опонира, като разкритикува НКЖИ, че е оставил зданието да се руши, вместо да го поддържа. "НКЖИ не е собственик, а само я управлява. Затова въобще няма право да я събаря, а е длъжна да я стопанисва по Закона за държавната собственост", посочи тя.

"Никога на никого в града не му е хрумвало, че тази гара може да е културна ценност", беше аргументът на директора на музея Генчо Димитров срещу спасяването й. Тя не била в автентичния си вид, а била построена наново през 1959 г. според него. Тогава за последно е била ремонтирана, и то дискретно, за да се запазят автентичните фрагменти, опонира му Кремена Петрова. Тя даде пример с гара Подуяне в София, която НКЖИ реставрира с 2.9 млн. лева по същата европейска програма, вместо да строи нова. Фирмата - изпълнител на поръчката, бе "Инфраструктурно строителство" АД.

На заседанието без нито един глас "против" СЕСОНКЦ реши да спре разрушаването и одобри предложението за деклариране на сградата за единична недвижима културна ценност (НКЦ).

"Предварителната оценка я поставя под временна защита, докато проучването й завърши. Предписанията за опазване определят допустимите и недопустимите дейности по обекта. Очертана е охранителна зона, която включва площи и обекти около гарата", обясни директорът на НИНКН.

Гражданската инициатива: С парите по проекта да се реставрира гарата

"Сега се борим с парите по същата оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" да се реставрира гарата на Нова Загора", повтори следващата важна задача Кремена Петрова пред "Дневник".

Тази гара е шедьовър на инженерното проектиране. Европа обяви година на запазване на архитектурното наследство на жп транспорта. НКЖИ трябва да се гордеят с богатството, с което разполагат", подкрепя идеята арх. Габриела Семова, председател на българската секция на ИКОМОС - Международния съвет за паметниците на културата и забележителните места към ЮНЕСКО.

Министърът на транспорта се включва с обсъждане: По инициатива на министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев на 25 март от 12 часа в сградата на жп гарата ще се проведе обществено обсъждане за нейното бъдеще. Министърът ще изслуша всички заинтересовани страни, преди да вземе окончателно решение за изпълнението на проекта. По-късно през деня той ще провери на място и проекта за ремонт на жп гара Стара Загора, където ще се срещне с граждани, заинтересовани от развитието на жп транспорта.
 
  Задай въпрос, добави коментар >>> Отвори формата за текст    
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  422       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   01/05/22