Ресурсбук България. Данни за избрано лице

 

Божидар Божанов

Божидар Божанов е ИТ експерт и предприемач, oсновател на компания за информационна сигурност. Има значителен опит в изграждането на електронното управление, като в ролята си на експерт е участвал в подготовката на редица законови изменения и стратегически документи. Член е на изпълнителния съвет на "Да, България!" и на тематичната работна група за електронно управление и административна реформа.

Завършил Голдсмитс колидж, част от лондонския университет. Бил е част от групата на ИТ експерти "Общество.бг", работеща за изграждане на по-добри дигитални инструменти за комуникация между държавата и гражданите. Активно участва в промотирането на електронното управление.

Tой вярва, че електронното управление е инструмент за постигане на много стратегически цели в управлението на публичния сектор - намаляване на корупцията, намаляване на бюрокрацията, повишаване на прозрачността.

Електронното управление може да се случи с правилната комбинация от експертен капацитет и политическа воля и поради това Божидар смята да работи както за промяна на законодателството, спиращо въвеждането на електронно управление, така и за премахване на всички административни и процедурни пречки пред реалното му въвеждане.

Други подобни ресурси
Сайтове: Общество и политика


 
  Снимки на лицето
 
 
  Месторабота
 
  Фирма:  
  Длъжност:  
  Телефон:  
  E-Mail:  
 
  Идентификация
 
  Титла:
  Професия: Политик
  Основна дейност: Общество и политика
 
  Линкове към Божидар Божанов
 
W97771 Божидар Божанов Източник ИТ експерт
 
  Списък на сайтове администрирани от лицето
Име на сайта Категория на сайта Дата Детайли
Виж :
 
 
 



 
 
 
Google
 
 
 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Божидар Божанов за електронното управление    
__ 1 __

13/11/21
21:49:50
Вашата тема е "електронно управление", но тя не е ли твърде нишова, твърде експертна?

Електронното управление е инструмент за добро управление. Ще дам няколко примера - чрез електронното управление може да се спести около 70% от административната тежест, която произтича от разнасянето на удостоверения и бележки между администрациите. Гражданите и бизнесът не трябва да са куриери на институциите - вместо това събирането на удостоверенията трябва да става служебно, по електронен път. Това ще спести време и нерви на всички - дори на хора, които нямат компютър или смартфон. А тези, които имат, ще могат да заявяват услугите онлайн и изобщо да не контактуват с администрацията.

Електронното управление ще намали и корупцията. В дигитална среда подмяна на документи е почти невъзможна, благодарение на съвременната криптография. Така перправяне на "ДП" на "10" в тефтерчето на Филип Златанов, откъсване на страница от нотариален акт в Имотния регистър или подпъхване на фалшив анекс към договор ще бъдат невъзможни. А и компютърът кафе не пие и пари не иска - работи обективно спрямо закона, а не спрямо това кой човек е "по-наш".

Какво пречеше досега на въвеждането на електронно управление?

Факторите са много, но липсата на политическа воля и политическо разбиране за нуждата от електронно управление са водещите причини. Дигиталната трансформация на администрацията е сериозна и трудна задача с много практически проблеми - ако няма ежедневен политически тласък за тяхното решаване, оставаме само с добрите пожелания.

Именно затова Демократична България е възприела модернизацията на страната като своя политическа цел.

Не просто заради преките ползите откъм ефективност, намаляване на корупцията, спестени време и нерви на граждани и бизнес, а и осъзнавайки стратегическата възможност да надскочим не само себе си, но и някои развити държави.
Точно както е направила Естония в последните три десетилетия - от бюрократична съветска република се е превърнала в една от най-иновативните държави. Използвайки техния опит, България може да направи този преход и доста по-бързо.

В последните дни се вдигна много шум около потенциални проблеми с машинното гласуване. Според вас изборите ще бъдат ли честни?

Шумът се вдига не от вчера от страна на ГЕРБ - за съжаление единственото, което те правят, е да подкопават доверието в процеса, без да предлагат адекватни решения. В същото време от Демократична България сме изпратили няколко писма на ЦИК с много конкретни мерки за защита на вота. Винаги сме настоявали и за извадково преброяване на разписките. За съжаление 100% преброяване, макар да звучи като добра идея на пръв поглед, носи други рискове - човешките грешки при броенето да бъдат използвани за допълнително насаждане на недоверие към процеса.

Направихме сериозен експертен анализ дали допълнителни машини носят някакъв риск за процеса и не установихме такива. Да, наистина е странна и съмнителна появата на някакви нови машини през ден, но ако погледнем целия процес, те не могат да бъдат използвани за подмяна на резултата.

Благодарение на всички наши действия и под формата на законодателни изменения, и под формата на препоръки към ЦИК, смятам, че изборите ще са честни. След тях обаче ни предстои сериозен разговор за софтуера на машините. Най-вече за да бъдат всички политически сили наясно какво се случва, вместо да творят конспирации с маркер и флипчарт.

Защо напускате добре платения ИТ сектор, за да влезете в политиката?

Смятам, че политическия живот трябва да има хора, които разбират от информационни технологии, защото все повече решения ще включват и този компонент - как да реализираме дадена политика ефективно, чрез електронно управление.

Когато си в ИТ сектора, млад и добре платен, нещата в България изглеждат добре, малко като с розови очила. Но този остров на просперитет е измамен - в момента, в който се наложи да опрем до здравеопазването, до образованието за децата ни, се оказва, че не живеем изолирани от системните проблеми в държавата. Затова искам да участвам в тяхното решаване - за да бъдем спокойни за здравето си и това на родителите ни, за да могат децата ни да получат добро образование. За да можем всички да стартираме и развиваме бизнес, необезпокоявани от корупционни мутри и калинки.

ИТ секторът е с висока добавена стойност и създава много работни места. Трябва ли държавата да му помогне и той да стане стратегически?

На първо място трябва държавата да не пречи. Ниските данъци и осигуровки са една от причините за конкурентоспособността на сектора и те в средносрочен план трябва да останат такива, но в дългосрочен не могат да бъдат водещото предимство. Именно тук държавата мога да поеме стратегическата си роля, по няколко направления. Първо, като се фокусира върху подготовката на кадри и върху възможностите за привличане на квалифицирани специалисти от други държави. Недостигът на кадри е системен проблем в сектора и той няма да се подобри от само себе си. Частните образователни инициативи помагат, но не са достатъчни.

Второ, корупцията е спирачка пред много големи чуждестранни компании да инвестират тук. Те предпочитат нашите съседи, защото рискът им в България е прекалено висок - риска някой да им поиска подкупи, дори рискът някой да им открадне част от бизнеса, с помощта на държавата. Тези западни компании създават среда, в която се трупа сериозен опит, който след това може да доведе до създаване на успешни български технологични компании.

И не на последно място, държавата трябва активно да промотира местните компании чрез своите представителства в чужбина.

Смятате ли, че следващият парламент ще може да излъчи управление, което да реализира тези идеи?

Следващият парламент е длъжен да излъчи управление, защото хората вече са уморени от избори. Това управление неизбежно ще бъде коалиционно, но то трябва да има ясни цели, разписани в коалиционно споразумение, със срокове и индикатори за успех. В "Демократична България" знаем как да структурираме такова управление и преговорите за него и затова търсим мандат. Такова управление има възможност да направи България различна, по-свободна и по-добро място живеене.
 С е-управлението ще отпаднат неща, които губят време и нерви на хората    
__ 2 __

12/12/21
14:14:26


Със създаването на Министерство на електронното управление ще има политическо лидерство за въвеждането на електронно правителство. Това каза номинираният за министър Божидар Божанов, цитиран от БТА

Божанов заяви, че това, с което ще започнат е електронната идентификация, така че максимално бързо всеки български гражданин, да може да получи средство, с което да използва електронни услуги.

Той посочи, че предстои преструктурирането на държавната агенция "Електронно управление" в Министерство на електронното управление.

Отделно от това ще започнем с редица по-бързи победи и оптимизирането на конкретни процеси - регистрация на автомобил, издаване на определени удостоверения, така че определени неща, с които хората губят време и нерви, да отпаднат.

Сред последващите мерки ще бъдат оптимизация на регистри, информационно обслужване, които по думите на Божанов са залегнали в подписаното коалиционно споразумение.
 Премахват сините талони към шофьорските книжки    
__ 3 __

14/12/21
15:47:08


Министърът на електронното управление Божидар Божанов смята, че сините талони към шофьорските книжки са пример и повод за две законодателни промени.

"Първо - отпадане на синия талон като такъв, от него няма нужда. Той е абсолютно излишен и трябва да отпадне в максимално кратък срок. Другото интересно е, че върху него има печат, а моя работа ще е да отпадне изискването за печати в администрацията. А базата данни вече я има и пътните полицаи, например, могат да я използват".

"Защитата на данните там е много важна и всеки гражданин ще има достъп до историята за достъпа до своите данни. Кой, кога и на какво основание е разглеждал неговите данни. Ще може да се абонирате и за известие, ако някой прочита данните ви, спират ви полицаи - след 2 минути получавате СМС, че някой е видял данните ви за шофьорската книжка".

"Типичното нещо е отпадането на удостоверения за семейно положение, в някои случаи за наследници и за липсва на задължения. В момента ние сме куриер на администрацията, това нещо има възможност да отпадне доста бързо. Други удостоверения могат да отпаднат по-бавно, но тях ще ги анализираме впоследствие.

Електронната идентификация ще е другото нещо, което ще стартираме. Имаме обещания в максимално кратки срокове - до 6 месеца, всеки гражданин да има удобно средство, с което да ползва електронни услуги. Дали то ще бъде лична карта или в телефон, или и на двете места, е технически детайл".

По думите му тази услуга ще бъде по-удобна от електронния подпис.

Как ще осигурят по-бърза регистрация на автомобил

Със сигурност ще може да се запазва час за канал онлайн, а всичко останало също ще може да се плати онлайн - плащане на такси, включително екотаксите.

"Има и друга опция, която да обсъдим с колегите от МВР - изобщо да не се минава на канал, а да се минава на произволно ГТП в 7-дневен срок".
 За новата лична карта    
__ 4 __

06/01/22
21:33:27
✅ Най-вероятно здравната карта ще бъде част от личната карта. Няма смисъл да имаме отделни карти, тъй като в личната карта ще има чип. Електронната лична карта ще реши този проблем, присъствено отивайки ще можем да я поставим, за да докажем, че сме там.

‼️ Гражданите няма да са длъжни веднага да сменят личната си карта. Предстои да обсъдим с министъра на финансите дали, ако има такава смяна, тя трябва да стане масова и бързо да е субсидирана от бюджета. Но със сигурност в период от няколко години всички ще имат нови лични карти.

✅ Личните данни ще ги има в системата, но с правила, за да няма злоупотреби. Всеки лекар ще има достъп до нашето електронно досие с уговорка за достъпа кой специалист до какво по-точно има право. Личен мой приоритет е защитата на личните данни, особено медицинските, които са чувствителни.

🟢 Дигитализирането на здравната система ще я направи по-ефективна. Така ще се освободи ресурс на лекари, медицински сестри и останалата част от медицинския персонал.

🟢 Критиката към "Информационно обслужване" е, че не е достатъчно прозрачна и централизира прекалено много ресурс. Искаме да я направим още по-прозрачна, така че всеки един лев, който е минал да бъде проследим в реално време.

🟢 В момента "Информационно обслужване" е овластена със закона за електронно управление. Предстои изменение на закона след завършване на анализа, който се прави с цел прозрачност. Важно е бизнесът да няма притеснения за раздадени бюджети, които се харчат неправомерно.
 Към Министерството на електронното управление ще има и изпълнителна агенция    
__ 5 __

06/01/22
21:51:11


Към бъдещото Министерство на електронното управление, което предстои да бъде структурирано, ще функционира и изпълнителна агенция, която ще се занимава с оперативни дейности. Това заяви пред депутатите от ресорната парламентарна комисия министърът на електронното управление Божидар Божанов. Той посочи, че предложението за промени в Закона за електронното управление, създаващи новата структура, вече са изготвени. Те са публикувани за обществено обсъждане, а министърът очаква да влязат за одобрение в парламента в средата на февруари.

Структура на новото министерство ще бъде изградена на базата на съществуващата Агенция за електронно управление, а администрацията няма да бъде увеличавана, обясни министър Божанов.

По думите му, следващата промяна в закона ще бъде свързана с "Информационно обслужване", тъй като държавното дружество, според министъра, е непрозрачно като законова уредба. Като свои приоритети Божанов посочи още трансформацията на удостоверителните услуги, електронната идентификация, както и повишаването на качеството на електронните услуги за гражданите и за бизнеса.

"Регистрите ни са в насипно състояние, като изключим няколко по-големи и по-централни регистъра. Искаме да ги централизираме в една система и услуга", посочи министър Божанов. Той обеща да бъдат направени и консултации с IT общността, както и да бъдат създадени Съвет за електронно управление и Бизнес съвет, където частният сектор да дава своята обратна връзка към управляващите.
 Пощите ще станат центрове за административни услуги    
__ 6 __

08/01/22
20:13:11
Пощите ще станат центрове за административни услуги, където хората ще могат да си решават проблемите вместо да посещават гишета в различни институции - Националната агенция за приходите, Националния осигурителен институт, Министерството на вътрешните работи или Агенцията по вписванията, например. Това планира министърът на електронното управление Божидар Божанов. Начинанието ще е съвместно с вицепремиера Калина Константинова, в чийто ресор е управлението на "Български пощи".

Божанов каза, че тази възможност ще бъде въведена през следващата година. Много преди това - до шест месеца, ще бъде въведена електронна идентификация чрез телефон, така че гражданите да могат да заявяват всякакви услуги онлайн без да притежават електронен подпис. Притежателят на телефона ще се идентифицира чрез устройството с отпечатък, лицево разпознаване или пин. На следващ етап ще се въведе и идентификация с лична карта с чип, за която обаче потребителят ще трябва да си купи четец. Вариантът с административните центрове ще е за хората, които нямат електронна идентификация, а целта е да не се разкарват между институциите.

Ще реши въпроса с по-лесното плащане на глоби за пътни нарушения. Сега потребителят може да види онлайн, че има фиш, но не може веднага да го плати, а трябва да отида на място, за да му бъде връчен. С промяна в закона плащането онлайн ще се приравни на връчване и така разкарването до КАТ отпада. Божанов повтори, че ще отпадне синият талон, който сега представлява "хартийка в ужасен вид". За услуги, които изискват физическо присъствие, например регистрация на автомобил, ще може да се запазва час онлайн.

Ангажимент да подготви възможността за електронно гласуване на избори и ще осигури системата за това, а дали тя ще се използва за реални избори, ще се реши от Народното събрание.

Личните карти с чип трябваше да ги има доста отдавна. Процедурата стартира първо през 2015 г., след това през 2018. В момента, за съжаление, е "забила" в Съда в Люксембург.

Целта на този тип лични документи е да могат да бъдат използвани за четци. Другата е чисто формална - Европейската комисия изисква всички лични документи да имат носител на информация, както е при паспортите.

Подмята на личните документи няма да е задължителна. Личната карта с чип няма да замени международния паспорт, защото той се изисква за държави извън ЕС, затова и ще остане.

Идеята е да няма хартиени документи, било то с печат или с подпис. "Няма нужда да минаваме през хартията, за да ги използваме. В електронния свят, ако не разпечатаме документа, истинността се удостоверява с електронен подпис или печат"

За да могат гражданите да заявяват услуги онлайн, без да ползват електронен подпис, ще се въведе електронна идентификация. С телефон, например, ще може да се влезе в определена система и да се заяви услуга.

"Ще се въвежда поетапно. При телефоните ще бъде най-бързо - планирали сме го до шест месеца. С личните карти - малко след това. С пощите реформата ще е малко по-дълго време, вероятно - догодина".

Гишетата ще бъдат запазени за хората, които нямат възможност да използват онлайн услугите. Ще има съкращения в администрацията, но това няма да е заради електронните услуги.

Коментар дойде и за печатите, като по думите му те са един отпаднал от смисъл механизъм. "Няма ги в закон почти никъде, но продължават да се изискват. Идеята е със закон да забраним тяхното изискване и да въведем санкция, ако някой изиска печат. Няма нужда тя да е голяма, но е важното да я има".

Трудовата книжка също ще отпадне със сигурност. В случая обаче трябвало да бъдат решени някои по-специфични въпроси. Затова премахването на този документ може да отнеме малко по-дълго време.
 Министър Божанов: Приложението за е-идентификация ще е готово до края на лятото    
__ 7 __

19/02/22
14:44:37
От Министерството на електронното управление задействаха процедурата по създаването на мобилно приложение за електронна идентификация. Идеята за дигиталната лична карта е да я носим в мобилните си телефони.

"В телефона си ще имаме приложение, с което ще можем да използваме повечето електронни услуги, налични до момента, и всички бъдещи такива. Когато отворим сайт на институция, която предлага електронни услуги, ще можем или със сканиране на QR код, или с нотификация на телефона да одобрим вход в системата. След като попълним заявление във въпросната система – да можем да го попълним със същия процес", обясни министърът на електронното управление Божидар Божанов.

Мобилното приложение ще с достъп до регистрите и чрез него ще можем да си попълваме данните автоматично.

"Максимално удобно, в мобилния телефон, но в същия момент максимално сигурно и с подходяща криптография", посочи министърът пред Bulgaria ON AIR и уточни, че приложението ще е налично за Android и iOS.

"Няма да разчитаме да има Google Play, обаче. Дори и телефонът да не е оторизиран от Google, това няма да е проблем и приложението ще си работи".

Интерфейсът на приложението ще е на български, но ще има опция да е и на английски за чужденците, които временно пребивават у нас.

"Предложението е в момента на обществено обсъждане, за да получим обратна връзка от експертната общност. Следва възлагане, работа и до края на лятото ще е реалистично то да бъде публикувано и използвано".
 Кибератаки срещу нашите държавни институции    
__ 8 __

15/03/22
13:43:39
В момента няма увеличение на кибератаките срещу нашите държавни институции, но се наблюдава активност, която обикновено предшества такива хаквания. Заради това са блокирани близо 45 000 злонамерени руски IP адреса през последната седмица, заяви министърът на електронното управление Божидар Божанов.

Той посочи още, че министерствата са получили инструкции какво да променят в информационните си системи, за да имат по-добра защита от хакерски атаки.

Извършено е сканиране на мрежите и сървърите на държавните институции, което е показало какви са техните уязвимости. На база тази проверка са изпратени писма до съответните ведомства, които да направят съответните анализи и да променят някои настройки, за да се увеличи киберсигурността им.

Междувременно се работи и със социалните мрежи, за да се ограничи възможността за хибридни атаки, като се задължат платформите да разкриват на потребителите кои са авторите на такива публикации и кой плаща за тях.

Пример за хибридна атака през последните седмици е предизвикването на паника и опашки пред бензиностанциите. Седмица преди това да се случи е имало опит за подобна атака, но той е бил неуспешен, тъй като никой по-уважаван източник не е повторил неверните твърдения.

Зад тази атака стоят едни и същи говорители, свързани с руски компании, които говорят за липса на горива. Седмица по-късно тезата е подхваната от младежката организация на ГЕРБ, които чрез платени публикации искат информацията да стигне до повече хора.

В момента тече и проверка дали зад истерията с опашките за олио не стои друга такава хибридна атака.

Основни електронни услуги за гражданите от следващата година.

Догодина ще бъде факт първите услуги за граждани от електронното управление на държавата. Те ще бъдат достъпни през мобилно приложение, което ще играе ролята на електронна идентификация.

Регистрацията и идентификацията ще стават в няколко лесни стъпки, като удостоверяването на нашата идентичност ще става чрез селфи и снимка на личната ни карта. За достъп до "по-чувствителна информация" като здравното ни досие, ще трябва еднократно да посетим някои учреждение за активация.

Паралелно със създаването на приложението в него ще се интегрират съществуващите държавни бази с данни. Приложението само ще попълва нашите лични данни като ЕГН при подаване на документи. Потребителите ще бъдат уведомявани с есемес или друг вид съобщения за всички здравни манипулации, които се вписват в тяхното здравно досие, а подписването на документи ще става чрез сканиране на QR код.
 Какво прави държавата срещу дезинформацията    
__ 9 __

03/04/22
21:51:17


Представяне на инициативата "Българска коалиция срещу дезинформацията", подкрепено от Европейската комисия.

Ще започна със следното уточнение - няма държавен орган, който да е натоварен официално с политиката за защита от хибридни заплахи, в т.ч. насочената дезинформация, която се лее през социалните мрежи. Министерство на електронното управление, с проекта си на устройствен правилник, припознава темата по линия на политиките за информационното обществено и на киберсигурността, но функциите са изцяло аналитични.

Нека да разделим темата на две - кампании за всяване на паника и фонова дезинформация.

Кампаниите за паника са кратковременни събития, които рязко набират скорост и създават ефекти в реалния свят. На тях може да се противодейства комуникационно, в правилния момент, с т.нар. "стратегически комуникации".

Фоновата дезинформация е това, което залива потребителите на социални мрежи с добре оформени пропагандни наративи за упадъчния запад, за великия Путин, за украинските агресори и др. А допреди месец - за лошите ваксини и несъществуващия COVID.

Какво прави държавата

Първо, организирахме директна връзка с Мета (Фейсбук), които са най-голямата социална мрежа в България, за да посочим какви проблеми виждаме и какви решения те могат да предложат. Имаме регулярна кореспонденция с тях относно блокираните профили на интелектуалци, осъждащи руската агресия, относно активизиране на тролски фабрики, както и относно общия подход на Фейсбук за идентифициране на дезинформация. Малко повече детайли - по-надолу.

Второ, ще бъде създадено аналитично звено, което да следи за дезинформационни наративи и кампании и да информира своевременно заинтересованите страни (органи на власт, частни организации, медии).

Трето, подготвяме институционална структура за обмен на информация и опит между министерствата.

Четвърто, подготвихме и изпратихме конкретни предложения в рамките на обсъждането в Европейския съвет на Акта за цифровите услуги, който регулира поведението на големите онлайн платформи, вкл. Фейсбук.

Пето, започваме да промотираме курс за медийна грамотност към държавните служители с Института за публична администрация, който се грижи за обученията на държавните служители,.

При всички тези стъпки се водим от един основен принцип - не трябва нито правителството, нито някоя голяма компания, да решава кое е истина и кое не е и да блокира съдържание. Не трябва да създаваме механизми за такова поведение, защото то много лесно може да бъде използвано в грешна посока.

В това се състои сложността на задачата - Кремъл използва нашите европейски ценности за свобода на словото, за да вклини своята пропаганда, правейки много трудно разграничаването на истина от полуистина, и обикновена полуистина от насочена дезинформационна кампания.

Насочил съм всички обсъждания на законодателни възможности и на други мерки в посока не на това "какво" се разпространява, а "как" се разпространява.

Това, което знаем за механизма на разпространение от редица анализи в експертната общност, е следното: Кремъл, чрез пряко или непряко финансиране, създава дезинформационно съдържание, поддържа "фабрики" от тролове и разпространява това съдържание координирано в социалните мрежи. Тези "тролове" са най-често работещи от вкъщи хора, които създават и поддържат фалшиви профили, с които по команда споделят "новините" в групи и страници, както и писане на коментари под новинарски статии.

Това, от своя страна, води до алгоритмично усилване на тези публикации (защото явно много хора се интересуват), като Фейсбук (и други социални мрежи) го показват на повече и повече хора.

Същите тези тролове докладват популярни личности, които в случая пишат в подкрепа на Украйна, и неефективната система на модерация на Фейсбук, води до блокиране не на фалшивите новини, оправдаващи войната, а на легитимни гласове.

Знаейки този механизъм, попитахме Фейсбук какво правят по тази тема. Краткият отговор е "нищо". Те няма да се съгласят, разбира се, защото активност от тяхна страна има, но ефективност - не.

Това, което най-добре илюстрира неадекватността на Фейсбук е отговорът на един от 13-те въпроса, които им зададохме относно механизмите им за справяне с насочената дезинформация. Отговорът включване на техния месечен отчет за откриване на координирано неавтентично поведение. Та Фейсбук за целия месец януари, в целия свят, са открили ТРИ фалшиви профила, които участват в координирано споделяне на дезинформация.

Вероятно след като публикувам това, възможностите за колаборация с Фейсбук ще намалеят, но към момента не виждам някаква полза от комуникацията ни. Получаваме бланкетни отговори или липса на такива, докато междувременно информационната война е в ход.

Именно затова обмислихме регулирането на това как Фейсбук и други големи онлайн платформи трябва да контролират тези процеси. Но не да преценяват кое е вярно и кое не, а да НЕ промотират алгоритмично това съдържание, което е споделяно чрез съмнителни мрежи, от съмнителни източници.

Местна регулация не би свършила работа, обаче - твърде големи са, за да се съобразяват с много строг български закон. А ние нямаме достатъчно капацитет да контролираме неговото спазване, съответно ще ни "замазват очите".

Затова подходът ни е към прокарване на изменения в Акта за цифрови услуги, който е в процес на обсъждане. Направените предложения са в две посоки:

Първо, повече прозрачност. Големите онлайн платформи да трябва в реално време, с разбивки по държави, да докладват какви профили свалят, какво съдържание модерират, кое съдържание промотират най-активно. Също така да трябва да показват колко е усилено дадено съдържание от алгоритмите и по-важното - защо.

Второ, ограничения за алгоритмичното усилване на съдържание, разпространено по неавтентичен начин. Когато група потребители координирано разпространяват идентични текстове и коментари, това има висок риск за неавтентичност, особено ако профилните им снимки са от публични банки на снимки и ако използват едни и същи IP адреси или всички ползват един и същи VPN-и или споделят сайтове, хостнати в едни и същи мрежи.

Също така, когато едно съдържание е "новина", но източникът не е в национален регистър на медиите (ако такъв има), тогава то да не получава голямо алгоритмично усилване. Защо? Защото медиите трябва да посочват своите действителни собственици и редакторски екип. Анонимни сайтове, които пишат за великата руска армия, не са медии. А намаляването на алгоритмичното усилване не е цензура. Има медии в България, които споделят кремълските опорни точки, но са реални медии, с ясна собственост - те не попадат в обхвата на това предложение, доколкото споделяното съдържание не представлява престъпление.

Тук влизаме в сериозната тема на принципа на Закона за електронната търговия (и съответната директива), според който онлайн платформите нямат задължение за масово следене на съдържанието. За да запазим този принцип не искаме те да носят отговорност за едно или друго съдържание, а на база на метаданните, които вече обработват за това съдържание, да "преоразмерят" алгоритмите си. Звучи много техническо, но след като проблемът е технически (поведение на алгоритми за препоръчване на съдържание), то принципното му решение следва да има технически измерения.

Извън тази регулация, държавните органи следва да имат яснота какво се случва, за да могат да реагират. Капацитетът за обмен на информация и комуникационна реакция е ключов аспект. Друг ключов аспект са и проверителските организации, които могат по-обективно от правителството да проверяват факти.

Насочената дезинформация към нищо неподозиращите потребители е системен риск за нашето общество и трябват адекватни мерки за противодействие. Тези мерки, обаче, трябва да са претеглени и през рисковете, които носят за свободата на изразяване. Задачата е по-трудна от това да бъдат блокирани няколко профила или няколко сайта за фалшиви новини.

Важно е темата да бъде в политическия дневен ред, за да има осъзнаване и обсъждане, а Министерството на електронното управление ще бъде в центъра на този дневен ред.
 До края на годината: Независимо дали ще има правителство, ще има електронна иден    
__ 10 __

05/07/22
22:48:07


Работата по основните елементи в процеса за изграждане на електронната идентификация са вече започнали и затова най-вероятно ще се спази ангажимента даден от правителството на Кирил Петков до края на годината да бъде възможно отдалечено идентифициране на потребителите на електронни административни услуги.

"Предвид че вече е възложено и се работи, има ясна спецификация и проект, до въвеждането в експлоатация, не би трябвало да се налага някой да дундурка този проект", казва министърът на електронното управление в оставка Божидар Божанов.

Електронната идентификация ще става чрез приложение за мобилно устройство. Чрез него държавата ще може да разпознае кой е този, който иска да ползва съответната услуга. В момента подобни услуги се предлагат чрез електронен подпис, персонален идентификационен код или други подобни средства.

Предвижда се това да става със сканиране на машинно четимата зона на личната карта - буквите и цифричките в долната част, след което системата ще иска видео идентификация, за да е сигурна кой точно прави профила.

"Подготвихме техническа спецификация, обществено обсъждане, възлагане. В момента приемаме системен проект, но по неспорните елементи по него, вече се работи и вече се изгражда. Което, ако трябва да го сложим в перспектива за тези шест месеца сме свършили повече работа от последните пет години".

Попитан дали спазването на обещания срок за въвеждането на подобна услуга - краят на годината - ще бъде повлиян от политическите кризи, евентуалната смяна на правителството и възможни избори, Божанов казва: "Не би трябвало смяната на министър да спре вече започнали процеси, защото митичната политическа воля се материализира в това да бъдат решавани ежедневни казуси тип "преместване на камъни от пътя", които иначе няма кой да поеме отговорност да направи. Някакви процеси така висят в нищото. Надявам се сега да няма такива казуси, но много вероятно да има. Предвид че вече е възложено и се работи, има ясна спецификация и проект, по-скоро при пускане на системата в експлоатация, тогава ще е необходима воля, но дотогава не би трябвало да се налага някой да дундурка този проект".

Освен самото приложение, се предвижда още да бъдат пилотно надградени и системите на Националната агенция за приходите, Националния осигурителен институт, МВР, както и портала за електронни услуги на Министерството на електронното управление. Това ще даде възможност да има богат избор от услуги, които да бъдат използвани с новото средство за идентификация и подписване.
 
  Задай въпрос, добави коментар >>> Отвори формата за текст    
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  295       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   13/11/21