Производство на перилни и почистващи препарати.
Други подобни ресурси
Обекти: Търг.комплекси
Събития: Услуги
Стоки: Услуги
Сайтове: Услуги
Революцията Savex: как се става пазарен лидер |
__ 1 __
12/12/21 15:46:01 |
Как българската марка перилни препарати Savex покорява света
В древността професионалното пране било изцяло мъжка работа. Малко известен факт е, че в първите общински перални в древен Рим имало само мъже.
За почистването на текстила се разчитало единствено на силата на водата, а само по-заможните използвали перилни продукти, съставени от луга и животинска мас.
От тогава до днес прането еволюира до ежедневна дейност, която изисква минимално усилие и отнема не повече от няколко минути. Променят се не само навиците при пране, но и препаратите, които човечеството използва, за да поддържа дрехите си чисти и свежи, без да нарушава целостта на материите и цветовете.
Създадената през 2002 г. Savex (известна до 2006 г. под името "Ехо Savex") на българската компания “Фикосота” е първа по обем на продажби в страната, и се изнася в 16 държави по света, сред които далечните Мексико и САЩ. Зад тези успехи стои важна философия - нарасналите нужди на потребителите да бъдат посрещани с иновации, насочени към формули и формати, внедряване на бутикови аромати и високо качество.
“Savex е един жив продукт, който постоянно се развива“
Капсула на времето
За разлика от древността днес 87% от решенията, които касаят прането, се взимат от жени.
В България пазарът на перилни препарати се оценява на около 100 млн. лв. и расте с около 3% на годишна база, сочат данни на Nielsen Bulgaria за 2021 г. Този растеж се дължи на засиленото търсене в премиалния сегмент и новите формати. Това от своя страна е свързано с повишаването на стандарта на живот на покупателната способност на населението.
“Потребителките на Savex имат опит с различни формати (прах, течен препарат за пране и капсули) и са установили, че ние предлагаме очакваното от тях качество”, споделя бранд мениджърът на марката Кристиан Маринов. Стремежът на “Фикосота” е да познава добре своите клиенти и да стои близо до тях в нуждите им, отговаряйки на промените в тенденциите на търсене.
България е уникален пазар в региона – модерните формати (течни препрати и капсули) са възприети от пазара бързо и са предпочитани, което доближава страната до западните пазари като структура и потребителско поведение в категорията. Потребителите държат на ефективността и по-скоро не правят компромис с качеството за сметка на по-ниска цена.
Значението на думата ефективност при перилния препарат се свързва с това да премахва упорити петна, да прави бялото искрящо, да запазва цветовете и тъканите и да дава видими резултати още след първото изпиране. Ароматите също са сред основните критерии за избор. “Първо се търси качество, а с напредване на технологиите и удобство. Течните форми са по-практични от праховете, а с капсулите, улесняваме допълнително хората. Не се налага да мерят и да дозират. Комуникираме всичко това през кампаниите си и се опитваме да водим потребителите към по-новите формати”.
Част от корпоративната политика е никога да не се правят компромиси с оборудването и Фикосота инвестира в закупуването на машини със западноевропейски и американски произход, с което гарантира високо качество на производство и повишаване на скоростта и ефективността. Голяма част от процесите са вече роботизирани, а всеки продукт минава през стриктен качествен контрол преди да поеме пътя си към търговската мрежа.
Компанията инвестира и в посока на намаляване на вредните емисии и въглеродния си отпечатък. Пример за това е проектът „Екодоза Савекс – големият ефект от малкия размер“, касаещ капсулите за пране.
При производството им "Фикосота" използва по-малко вода, генерират се по-малко вредни емисии и отпадни материали. Също така те са по-компактни за транспорт и са нужни по-малко първични опаковки, а при употреба се изхвърлят по-малко химични субстанции в отпадните води.
Как се става лидер
Приходите от продажби на марката са се утроили в последните 10 години, а ръстът на годишна база често е двуцифрен. “Savex“ винаги е бил на фокус във “Фикосота” , тъй като е сред най-големите марки на компанията и е със значителен пазарен дял в регионалните пазари.
Идеите, пътят и решенията за продуктите Savex са концентрирани в компанията, а за постигането на целите на бранда “Фикосота” си партнира с най-големите и водещи световни производители на суровини, с които разработва формулите си. Сред тях са BASF, Novozymes и ароматните къщи IFF, Givaudan, Firmenich, Symrise, които са автори на едни от най-популярните парфюми във fine fragrance индустрията.
Марката реагира бързо на световните тенденции, инвестира в иновации и модерни качествени формати и нови сегменти (като течни препарати и капсули), предлагайки алтернативи на мултинационалните големи играчи.
Географската експанзия
Освен пазарен успех на местна почва Savex натрупва сериозни дивиденти и от представянето си на чуждите пазари. Марката е представена в страни от различни региони по света и е с много силно присъствие в големи пазари като Румъния и Украйна .
“Стараем се, когато влезем в нов пазар, да заемем добри позиции и Savex да се превърне в голяма и позната марка, а не просто да присъстваме в много различни държави. На регионално ниво сме сред топ 4 марките”, посочва Маринов
Участието на големите търговски вериги е от изключително значение за видимостта на международната сцена. Затова Savex се предлага в най-големите вериги на тези основни пазари. ”В Украйна работим с ATB Corporation с около 4 млрд. евро оборот, която е сред най-големите вериги в държавата."
През дистрибуторите, с които си партнираме там пък си гарантираме добро покритие и в други търговски обекти. Голям клиент е и веригата Простор с 427 магазина в 132 града”. В Румъния си партнираме с вериги като Carrefour, Profi, Metro, Auchan, DM и др. Savex е със силни позиции на пазарите в региона, но бързите иновации на марката я правят интересна и конкурента за чужди пазари, включително и отвъд океана.
Голям интерес буди развитието в далечни пазари като САЩ и Мексико. “Фикосота” отворя офис в Ню Йорк през 2014 г., като първоначално фокусът на екипа е развитието на търговията с храни, и по-конкретно на бранда Bruschette Maretti. Бързо след това е идентифициран потенциал и за другите категории. Така “Фикосота” разширява портфолиото си в САЩ и сега там се предлагат и продуктите на Savex, Semana, Milde, Teo и др.
В Мексико Savex влиза чрез партньорство с американската верига HEB с 360 хипермаркета в Тексас и 65 магазина в Монтерей. “Това са много модерни хипермаркети, които развиват новите формати и категории продукти. Пазарът в Америките е толкова голям, че само влизането на бранда в нова верига води до значителни ръстове ”. |
Империята Фикосота |
__ 2 __
10/09/22 01:15:09 |
Империята Фикосота - с продажби за 320 млн. лв. през 2019г. (и очаквани за 370 млн. лв. през 2022г.) и брандове, познати на всеки българин. Производство на битова химия и хранителни продукти. |
|