Ресурсбук България. Събитие / обява

 

Български изтребител падна в Черно море, издирва се пилотът

Изтребител на военновъздушните сили е паднал по време на учение в открито море край Шабла тази нощ, пилотът се издирва.

При изпълнение на тренировъчна задача над морската акватория на България самолет МиГ-29 от състава на българските военновъздушни сили е изгубил радиовръзка и е изчезнал от радарите в 00:45 ч., съобщи Министерството на отбраната.

Започнала е операция по търсене и спасяване, която продължава и в момента. В нея участват сили и средства от състава на военноморските сили, съвместното командване на специалните операции, Гранична полиция и военновъздушните сили. Премиерът Стефан Янев, министърът на отбраната Георги Панайотов и началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов пътуват към района на инцидента.

Пред Би Ти Ви служебният министър на отбраната заяви, че се прави всичко за търсенето и спасяването на пилота. "Няма сигнал от него, внезапно е изчезнал от радарите", каза Панайотов и добави, че в момента се уточнява дали пилотът е катапултирал.Той обясни, че изтребителят е бил сам, изпълнявал е задача в рамките на учението "Шабла 21" - стрелял е по цел. Служебният министър на отбраната заяви, че не иска да спекулира с възможните причини за инцидента и иска да станат ясни фактите, преди да коментира.

Провеждането на тактическото учение с бойни стрелби "Шабла 21" е прекратено. Разследването ще бъде поето от военната прокуратура.

В учението участват изтребители МиГ-29, щурмови самолети Су-25, хеликоптери от военновъздушните и военноморските сили, както и средства за противовъздушна отбрана, каза пред Би Ти Ви бившият военен министър Тодор Тагарев. Добави, че за инцидента е научил от медиите.

"Причините за инцидента могат да бъдат от технически характер, тъй като изтребителите, с които разполагаме, са на повече от 30 години, а поддръжката им е трудна", обясни той.

Другата възможност е грешка на пилота. "Изпълнението на задача в морски условия е по-сложно, отколкото над сушата. Има случаи в миналото за загуба на ориентация на пилота. С тази стара техника той няма възможност да използва съвременни средства за навигация и управление за избягване на сблъсък. Това също е едно възможно обяснение", обясни Тагарев.

 
  Снимки на събитието / обявата
 
 
  Линкове към Български изтребител падна в Черно море, издирва се пилотът
 
W92968 Български изтребител падна в Черно море, издирва се пилотът Източник Dnevnik.bg
 
  Контакти
 
  Фирма - организатор:  
  Обект:  
  Лице за контакти:  
  Телефон:  
 
  Адресни данни
 
  Област:
  Община:
  Населено място:
  Адрес:
  Пощ.код:
  П.Кутия:
 
  Място и време
 
  Място на събитието:   Шабла. Черно море
  Дата и час от:   09/06/21
  Дата и час до:   09/06/21
 
  Идентификация
 
  Тип на събитието: Политическо събитие   >>>
  Количество: 1
  Стойност:
 
 



 
 
 
Google
 
 
 
 
ДЕТАЙЛИ, НОВИНИ И КОМЕНТАРИ
 Майор от база Граф Игнатиево е пилотът на падналия в Черно море изтребител    
__ 1 __

09/06/21
22:29:39

Опитен летец е пилотирал падналия МиГ-29 в Черно море. Той е със солиден стаж и колегите му в авиобаза "Граф Игнатиево" се молят да е оцелял.

Изтребителят изчезна в 0.45 часа по време на изпълнение на самостоятелна задача в рамките на учението "Шабла 2021". Военният министър Георги Панайотов съобщи, че хеликоптери, дрон, две фрегати и миночистач са включени в издирвателната операция в Черно море край Шабла.

"Няма констатиран опит от страна на пилота да установи радиовръзка около момента на инцидента. Тече разследване в момента, събират се факти", каза служебният министър на отбраната.

По думите на Георги Панайотов, районът, в който е паднал самолетът МиГ-29, е локализиран. Там се намират корабите и хеликоптерите, които провеждат операцията по търсене и спасяване. Точното местонахождение на самата машина все още не е установено, но районът е установен със сигурност. Скоро ще бъде локализирана и самата машина.

До момента в морето е открита спасителна жилетка, но без тяло в нея. Не е ясно и дали пилотът е успял да катапултира. Пред БНР командирът на Военноморските сили контраадмирал Кирил Михайлов коментира, че не е сработила системата, която при катапултиране на пилота изхвърля спасителен буй с радиосигнал и светлина.

Според военни от "Граф Игнатиево" летецът е майор и неведнъж е доказвал своя професионализъм в небето.

"Много е тежко, дано да има шанс да е жив и да го открият час по-сскоро", молят се в авиобазата.

Според колегите на изчезналия пилот, в момента е нужно да се извършат необходимите процедури. Притесняват се обаче някой да не прави политика от случая и се опасяват да не започне хвърляне на вина върху невинни, като командир на авиобаза, командващ ВВС или негов заместник.

"Има ли значение с колко изтребителя МиГ-29 оставаме? Преди бяха 15, след този инцидент са 14. Половината от тях не летят", казват хора от авиобазата.

 Майор Валентин Терзиев е изчезналият пилот от падналия МиГ-29    
__ 2 __

10/06/21
13:52:07

47-годишният майор Валентин Димитров Терзиев е пилотът, който изчезна при падане на изтребител МиГ-29 в Черно море по време на учението "Шабла 2021". Той е от 3-а авиационна база "Граф Игнатиево" на длъжност началник на щаб на ескадрила, съобщиха от Министерство на отбраната.

Военноморските сили провеждат операцията по търсене и спасяване на пилота с кораби и вертолети в морето край Шабла. В нея участват два вертолета „Пантер“ от авиобаза „Чайка“, две корвети – „Решителни“ и „Бодри“, минен ловец „Цибър“, водолазен катер „Никола Фурнаджиев“ и катер на Главна дирекция „Гранична полиция“.

Военнослужещите от състава на Флотилия бойни и спомагателни кораби извършват издирвателната операция в морски води на 11 км изток-югоизток от Шабла.

Майор Терзиев е завършил Висшето военновъздушно училище "Георги Бенковски" през 1998 г. с пролетени над 700 часа. Летял на самолети Pilatus PC-9M, L-29, L-39ZA, МиГ-21 и на МиГ-29.

На парада по случай Деня на храбростта и празник на Българската армия - 6 май - майор Терзиев е във втората кабина на изтребителя МиГ-29УБ - водач на групата от самолети от състава на авиобаза Граф Игнатиево, които прелетяха в боен ред "Клин" със скорост 600 км/ч на височина 600 метра над храм-паметника "Александър Невски".

Преди две години по време на празничния летателен ден в авиобаза "Граф Игнатиево", майор Терзиев разказа пред "България он Ер", че управлението на изтребителя МиГ-29 е изключително сложно, а работата си чувства като дълг към Родината.

"Наистина е трудно и пилотът трябва да даде всичко от себе си, за да се справи с всички предизвикателства", сподели тогава пилотът.

Майор Валентин Терзиев живее със семейството си в Асеновград и има 12-годишно дете. "Много отзивчив човек, ведър и усмихнат", разказаха негови съседи пред "Марица". Всички те се надяват пилотът да бъде намерен жив.
 Ген. Спас Спасов: Имитация е, че ние имаме висока бойна способност    
__ 3 __

10/06/21
13:52:54

По време на учението е трябвало да бъде пусната парашутна мишена, а пилотът на изтребителя майор Валентин Терзиев да стреля по нея.

Най-вероятно парашутът на мишената не се е отворил напълно и мишената е тръгнала да пада с по-голяма скорост.

Явно майор Терзиев се е опитал да осъществи пуска, поразил мишената, но явно на по-малка височина.

Радарът в Балчик хваща от височина 1500 метра и няма покритие на по-ниско.
 Доклад за МиГ-29: 3 версии за катастрофата, в която загина майор Терзиев    
__ 4 __

17/07/21
20:27:27

Приключи разследването на Служба "Военна полиция" по авиоинцидента със самолет МиГ-29 на 9 юни 2021 г. по време на тактически учения на формированията за ПВО от Българската армия и авиационни формирования от ВВС - "Шабла 2021", съобщиха от Министерството на отбраната.

Отделът за разследване на авиационни произшествия е оформил в доклада си три основни версии за причините, довели до авиоинцидента, като посочва една от тях за най-вероятна - грешка на пилота или както е формулирано в доклада - "Загуба на пространствена ориентировка от екипажа при нощни полети над море".

Освен концентриране на вниманието върху атаката на целта, комисията счита, че не малък принос за загуба на пространствената ориентация имат особеностите, с които се характеризират полетите над море, особено нощем.

Според разследващите съпътстващите трагедията причини са:

- Неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите, от продължаване на насочването за сближение и атака при положение, че скоростта на падане на мишената СПМ-100 се е увеличила. Това неминуемо води до повишаване динамиката на сближение и възможен дефицит от височина и време за безопасно излизане от атака.

- Особености на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори.

- Неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака.

Разследването на Служба "Военна полиция" в интерес на авиационната безопасност приключи. Министърът на отбраната има готовност да предостави изготвения доклад от Военна полиция на прокуратурата, която продължава разследването по реда на Наказателно-процесуалния кодекс.

До 3-4 седмици предстои да бъде снет и записът от т.нар. черна кутия в специализирана лаборатория на производителя в Руската федерация.

Началникът на отбраната е заповядал да се оцени степента на приложимост на регламентиращите документи, касаещи летателната дейност във ВВС при съществуващите ограничения на летателен ресурс.

Бяха изпълнени необходимите мерки за недопускане на аварийни ситуации и се възстановява плановата летателна дейност на изтребителната авиация.
 Хронологията и изводите за полета на майор Валентин Терзиев    
__ 5 __

19/09/21
18:05:39
Преди два дни станаха ясни данните, извлечени от черната кутия на падналия през юни месец край Шабла изтребител МиГ-29, чийто пилот майор Валентин Терзиев загина. Кутията беше разчетена в Русия и по думите на служебния министър на отбраната Георги Панайотов потвърждава първоначалните заключения на Военна полиция, а именно загуба на пространствена ориентация. Какви са фактите по темата до момента.

Разчетената информация от черната кутия на разбилия се изтребител МиГ-29 показва, че първичната причина за катастрофата е "загуба на пространствена ориентация", обяви военният министър Георги Панайотов. Вторичната - "някакви неща, които са ставали на земята". Изводите потвърждават доклада на Военна полиция, оповестен в средата на юли.

Няма човешка грешка при инцидента с изтребителя МиГ-29. Категоричен е военният министър Георги Панайотов, след като информацията от черната кутия беше разчетена в секретна лаборатория в Курск.

"Никога не съм казвал, че е човешка грешка и не е човешка грешка", заяви служебният министър на отбраната Георги Панайотов.

Основната причина е "загуба на пространствена ориентация". Изводът потвърждава заключението на доклада от разследването на "Военна полиция".

"Загубата на пространствена ориентация не е толкова лесна за обяснение ситуация и състояние на човешкия организъм", допълни Георги Панайотов.

За катастрофата, обясни Панайотов, обаче, има и вторична причина.

"Има някакви неща, които са ставали на земята, които е можело да бъдат направени по по-добрия начин", добави Георги Панайотов.

Коя точно е засечката в организацията на учението "Шабла 2021" е неясно. Ясно е, че самолетът e бил технически изправен. Същевременно няма човешка грешка.

"Всичко е ясно, но отново искам да кажа - не са приключили следствените действия по случая. И единствената структура, единствената институция, която може да ги оповестява, това е съдебната", подчерта служебният министър на отбраната.

Българин е командвал полета, но името му може да оповести само и единствено прокуратурата.

"След като са възстановени всички параметри на полета, траектория, действия на пилота, курс на самолета, позиция във въздуха, всичко това е възстановено - потвърждават се заключенията на "Военна полиция", които са известни", коментира още Георги Панайотов.

Докладът на "Военна полиция" установи, че фаталният полет в нощта срещу 9 юни продължава 29 минути.

Подполковник Терзиев излита от авиобазата в "Граф Игнатиево" 11 минути след полунощ.

34 минути след полунощ МиГ-29 на подполковник Терзиев минава под ръководството на ръководител полети "Бойно управление", 15 километра преди Добрич.

"Намалявам скоростта, 720, курс 94, 7000 метра".

В 00.38 часа пилотът получава указания да намали височината до 3000 метра и отговаря:

"Разбрано, наблюдавам целта, 3600 в момента".

Минута по-късно ръководител полети указва:

"Дистанция 18, плавно снижение до 2000".

"Снижавам".

Самолетът снижава под 2000 метра височина. Става ясно, че мишената пада по-бързо.

Терзиев увеличава скоростта.

Продължава да получава указания от ръководител полети. Достигайки 1433 метра височина и скорост от 948 км/час, подполковник Терзиев изстрелва ракетата. Три секунди по-късно докладва:

"Ракетата сходи, излизам надясно".

Самолетът е на 1310 метра височина и се движи със скорост 948 км/ч. Секунди по-късно подполковник Терзиев получава указания:

"Излизай надясно с 270 и изключи "Главен".

Седем секунди след пуска на ракетата целта е поразена, а последната реплика на подполковник Терзиев е:

"Главен...".

Което вероятно е начало на стандартния доклад за изключване на главния включвател на системата за управление на въоръжението.

След това връзката с екипажа е изгубена, самолетът изчезва от радарите и среща водната повърхност в 40 минути и 29 секунди след полунощ.

 Полковник е привлечен като обвиняем за смъртта на майор Валентин Терзиев    
__ 6 __

08/11/22
14:42:17


Полковник Методи Орлов е привлечен като обвиняем за смъртта на майор Валентин Терзиев, съобщиха от прокуратурата. Той е заместник-командир по летателната подготовка на Граф Игнатиево и в нощта на инцидента със самолета на майор Валентин Терзиев е бил ръководител на стрелбите.

Обвинението е за причиняване на смърт по непредпазливост и на тежки вредни последици за Министерство на отбраната на стойност 9 млн. лева по време на тактически учения.

Според Военно-окръжна прокуратура-София полковник Методи Орлов е изпълнил немарливо задълженията си по ръководството на стрелби по време на тактическо учение, което е правно регламентирана дейност, представляваща източник на повишена опасност.

При възникването на особен случай в полет, поради висока скорост на падане на светеща парашутна мишена и снижаване на самолет МиГ-29 под минималната височина от 4000 метра, полковник Методи Орлов не е забранил на пилота Валентин Терзиев да проведе стрелба с авиационна управляема ракета по светещата мишена и с това по непредпазливост е причинил смъртта му.

След като провел стрелба от височина малко над 1000 метра, пилотът не е разполагал с достатъчно време за безопасно излизане от атака, вследствие на което самолетът се е сблъскал с водната повърхност.

С деянието си полковник Методи Орлов не е изпълнил задълженията си по служба като ръководител на стрелбите и не е взел необходимите мерки за безопасност, с което по непредпазливост е причинил тежки вредни последици за Министерство на отбраната - разрушаване на самолет МиГ-29 на стойност от 9 032 587,09 лева / девет милиона тридесет и две хиляди петстотин осемдесет и седем лева и девет стотинки/.
 
  Задай въпрос, добави коментар >>>   Отвори формата за текст  
 
Избери оценка:   2 3 4 5 6    
 
  Брой посещения:  276       Гласували:  0     Оценка:  0.00                Последна редакция:   10/06/21